Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verdeeldheid tijdens congres oudtestamentici in Leuven

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Verdeeldheid tijdens congres oudtestamentici in Leuven

Presentatie van inzichten en bespreking stand van zaken

3 minuten leestijd

LEUVEN - De grote amfitheatervormige zaal van de theologische faculteit te Leuven kan de deelnemers nauwelijks bevatten: zo'n 500 geleerden zijn daar samengekomen. Deze week wordt in Leuven het dertiende congres gehouden van de Internationale Organisatie voor de Studie van het Oude Testament (IOSOT). Geleerden vanuit heel de wereld presenteren hun inzichten en bespreken de stand van zaken. De Europeanen overheersen in aantal, maar verder komt men uit landen als Nigeria, Zuid-Afrika, Israël, Korea, Zaïre, Canada, de Verenigde Staten en Australië.

De verscheidenheid in nationaliteit gaat gepaard met verscheidenheid in godsdienstige overtuiging. Jood, rooms-katholiek, protestant, agnost en atheïst, zij zijn allen vertegenwoordigd. In de lezingen is die achtergrond nauwelijks of niet merkbaar. Wel in de kleding: sommige joden lopen met een keppeltje op. Wie een non wil zien in de traditionele donkere kleding met een kapje op achter een moderne pc kan hier terecht!

Zakelijk
De algehele benadering van de Bijbel is erg zakelijk te noemen en beperkt zich gewoonlijk tot historische en literaire vragen. Daarbij valt de geweldige diversiteit op binnen het kader van de historisch-kritische wetenschap: er kan wel gediscussieerd woren over de vraag of de klassieke bronnentheorie ten aanzien van de eerste bijbelboeken nog steeds acceptabel is, maar het alternatief is niet een terugkeer tot het auteurschap van Mozes, doch een datering na de ballingschap.
Historische aspecten worden de ene keer meer archeologisch en de andere keer meer literair-kritisch benaderd, maar er heerst algemeen de opinie dat we pas in de koningentijd historisch voet onder de grond krijgen. Over de periode van de aartsvaders en de richteren valt niets met zekerheid te zeggen. In een recent boek van Fredericks wordt het boek Prediker op taalkundige gronden voor de ballingschap gedateerd, maar A. Schoors verdedigde de traditioneel geworden opvatting van een veel later ontstaan.

Verschillen

Binnen deze algemene kaders is er veel verschil van mening, zodat zelfs enige sprekers waarschuwden dat er vaker gezegd moet worden "We weten het niet", wil de oudtestamentische vakdiscipline als wetenschap nog geloofwaardig blijven. Volgens kenners is er de laatse jaren een verschuiving aan de gang. Aanvankelijk overheerste een bepaalde visie, nu blijkt deze nog wel in de keuze van de hoofdsprekers, maar daarnaast wordt in de kleine lezingen aan alle richtingen gelegenheid geboden hun inzichten te presenteren.
Vanuit de meer behoudende richting hielden prof. A. Wolters (Canada) en dr. M. J. Paul (Amersfoort) een referaat, respectievelijk over Da nièl 5 en over de verbondsvernieuwing van koning Josia. Ook prof. Smit en dr. Van Rooy uit Zuid-Afrika (Potchefstroom) konden het woord voeren. Uit Nederland spraken verder prof. K. A. Deurloo (Amsterdam), dr. K. A. D. Smelik en dr. B. Becking (Utrecht). Prof. K. van der Toorn (Utrecht) staat voor vrijdag op het programma.

Gedachten wisseling

In zijn algemeenheid zijn er niet veel vertegenwoordigers van de orthodoxe richting: ze hebben hun eigen congressen in Engeland en Amerika. Niettemin is er nu reeds genoeg verschil van mening. Alleen over de diners, het concert en de excursies zijn de opvattingen eensluidender. De meeste geleerden ervaren het echter als zinvol om vrij van gedachte te kunnen wisselen en contacten leggen met elders wonende collega.
Daarnaast volgt men natuurlijk met belangstelling de vordering in de algemene hulpmiddelen, zoals computerprogrammatuur en de uitgave van nieuwe woordenboeken en concordanties. 
In elke zaal van de Katholieke Universiteit hangt een crucifix, maar de naam van Jezus Christus werd niet genoemd. Het zegel van de universiteit vermeldt in het Latijn "zetel der wijsheid". Maar, zoals een deelnemer het uitdrukte, hoe zal men ooit het juiste zicht krijgen op het Oude Testament wanneer men het getuigen van de Heere Jezus buiten beschouwing laat? 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Verdeeldheid tijdens congres oudtestamentici in Leuven

Bekijk de hele uitgave van donderdag 31 augustus 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken