Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verkeersregels

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Verkeersregels

4 minuten leestijd

Beperkt gebruik
Het moet maar eens afgelopen zijn met al die auto's in toeristische gebieden! De Recron, vereniging van recreatieondernemers, heeft een kien plan ontwikkeld om recreatiegebieden schoner, rustiger, veiliger en aantrekkelijker te maken. Zij die de auto op tijd laten staan, krijgen straks misschien korting op openbaar vervoer en arrangementsprijzen. De Recron wil voorts handje klappen met streekvervoerders en taxi-ondernemers over de inzet van pendelbusjes.

Streekvervoer
Het streekvervoerbedrijf NZH wil volgend jaar gaan rijden met de Renault Megabus, een dubbelgelede bus voor lijndiensten die vorig jaar op de Autobus RAI zijn primeur beleefde. De NZ wil ook meer milieuvriendelijke bussen aanschaffen en nieuwe spitssneldiensten invoeren in de richting van Schiphol. Dit laatste als alternatief voor de auto in het woon/werkverkeer.

Fietsverkoop
De vefkoop van nieuwe en gebruikte fietsen is in 1988 ten opzichte van 1987 met bijna 25 procent gestegen. Met name zeer sportieve fietsen blijken goed te lopen. Dat blijkt uit de zojuist verschenen uitgaven "Op weg met de Nederlandse fietser 2" van het Bovag-structuurbureau. Andere uitkomsten uit dat onderzoek: Het totale fietsenpark in Nederland steeg in 1988 met 200.000 stuks. Van het totaal aantal fietsverkopen betrof 52 procent nieuwe fietsen en 48 procent tweede hands-fietsen.

Trolleybus

Het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Arnhem bouwt volgende week een feestje. Op 5 september is het precies veertig jaar geleden dat de eerste trolleybus zijn intrede deed in het Arnhemse straatbeeld. In het bezoekerscentrum De Watermolen (Zijpendaalseweg 24a) houdt men daar tot en met 23 septeipber een expositie over. Deze moet tegelijkertijd antwoord geven op de vraag wat Arnhem bezielt om als enige stad in Nederland nog steeds met trolleybussen te rijden.

Vliegeigenschappen (I)

Windtunnelproeven geveh aan dat zware regenbuien een negatieve invloed hebben op de prestaties die vliegtuigvleugelsleveren in het aërodynamische geheel van het vliegen als die buien optreden in combinatie met een zogenoemde microburststorm. De gemeten effecten treden op tijdens start en landing, waarbij de aërodynamische eigenschappen van de vleugels het hardste nodig zijn. Tijdens het verdere verloop van de vlucht zijn geen negatieve eigenschappen gemeten. Deze voorlopige conclusies zijn bekendgemaakt door het onderzoeksbureau van de NASA in de staat Virginia. Voorheen werd er vanuit gegaan dat zware regenbuien een te verwaarlozen effect hadden op de vliegeigenschappen. Na een serie ongevallen en incidenten met vliegtuigen die op lage hoogte in stormachtig weer vlogen, startte de NASA in 1985 een uitgebreid testprogramma.

Vliegeigenschappen (II)
Hevige regenval blijkt, in combinatie met een microburst, voor een verstoring te zorgen van de luchtstroom op de vleugeloppervlakken. Hierdoor neemt het liftvermogen van een vliegtuig snel af. Een microburst is een kleine, zeer hevig neerwaarts gerichte luchtstroom die, zodra die de grond raakt, zich in alle richtingen uitspreidt in een cirkelvormige maalstroom. Als een vliegtuig in een microburst terechtkomt, heeft de piloot in het algemeen zeer weinig tijd om de juiste correctieve acties uit te voeren die het vliegtuig op het goede pad moeten houden.

Het onderzoeksprogramma in de windtunnels van de NASA richt zich nu op de vraag bij welke mate van regenval de vliegeigenschappen af gaan nemen. Een woordvoerder van de NASA wijst erop dat nog moet blijken hoe groot de negatieve effecten zijn onder de meest gebruikelijke vliegcondities. Mocht het effect te groot zijn, dan zullen de vliegprocedures daarop moeten worden aangepast.

Citaat
„Fietsers verzieken, door het vele zweten bij het trappen tegen de wind in, de lucht met venijnige zuren. Bovendien ontsnappen tengevolge van de wrijving van textiel op leer of plastic tussen broeken en zadels kwalijke geuren, die vooral bij warm weer de atmosfeer in drukke steden met veel fietsverkeer geen goed doen". Aldus Jan Apetz in Auto Selekt (augustus '89).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Verkeersregels

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken