Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meer comfort voor passagiers in Airbus A-320

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Meer comfort voor passagiers in Airbus A-320

„Snelheidsveranderingen door de automatische piloot zie je niet meer aan een bewegende gashandel"

4 minuten leestijd

Comfortabel, geluidarm en economisch. Dat zijn de drie belangrijkste kenmerken van de Airbus A-320. Bijna anderhalfjaar is deze laatste telg van het Europees consortium Airbus Industrie (AI) nu in dienst op de luchtlijnen. Air France, die het toestel als eerste bestelde, heeft de A-320 onder meer ingezet op de dagelijkse route Amsterdam-Parijs.

De A-320 is een zogenoemde 150-zitter voor de korte en middellange afstanden en biedt in de standaarduitvoering van één klasse plaats aan maximaal 179 passagiers. Air France heeft het toestel ingericht met een economy- en een zakenklasse met achtereenvolgens 126 en 27 plaatsen.
Door verbreding van de; romp en door toepassing van uiterst geavanceerde materialen en technieken heeft AI een economisch zeer aantrekkelijk vliegtuig op de markt gebracht. Het type vliegt dan ook als de spreekwoordelijke broodjes over de toonbank. Er zijn al meer dan 500 vaste orders voor de A-320 geplaatst door in totaal 25 maatschappijen. Airbus Industrie verwacht voor dit type, en voor afgeleide versies zoals de A321, in de komende twintig jaar in totaal zo'n 1600 orders te kunnen boeken. Hoewel het basistype nog maar kort in bedrijf is (er vliegen op dit moment pas zo'n dertig A-320's), is het werk aan de A-321 al begonnen. Voor deze verlengde versie zijn al 80 vaste orders en 68 opties geplaatst. 

Bredere romp

De A-320 heeft één gangpad en staat daarom niet te boek als een breedromp-vliegtuig. Toch is er een duidelijk verschil met de eerste generatie vliegtuigen met één gangpad. In vergelijking met de Boeing-727 is de romp van de A-320 negentien centimeter breder. Dat lijkt weinig, maar in de luchtvaartindustrie is het in dit verband veel. Door de bredere romp is het comfort voor de passagiers duidelijk verbeterd.

De extra ruimte is op twee manieren verwerkt: in iets bredere stoelen en in een breder gangpad. Dank zij de laatste verbreding is het passeren van een stewardess met een serveertrolley er voor de passagiers een stuk gemakkelijker op geworden. Air France heeft aan de inrichting van de cabine veel zorg besteed. Vooral de zakenklasse springt eruit met comfortabel zittende stoelen (die ver genoeg uit elkaar staan om makkelijk de benen over elkaar te kunnen slaan) en een individueel voetenbankje.

Beeldschermen

De moderne, compacte inrichting van de cockpit is het visitekaartje van de A-320. De instrumenten worden niet meer mechanisch, maar elektrisch bediend en veel meters, knoppen en hendels zijn verdwenen. Voor de weggelaten instrumenten zijn zes beeldschermen in de plaats gekomen die met alle mogelijke (vlieg)gegevens gevoed worden door computers. Deze systemen zijn dubbel uitgevoerd; de beide piloten hebben elk drie schermen in hun gezichtsveld. Alleen de op bepaalde tijdstippen relevante informatie wordt daarop zichtbaar gemaakt. Door dit systeem wordt de bemanning in de kritische fasen van de vlucht, bij voorbeeld tijdens de start en landing, niet afgeleid door allerlei kleinigheden.

Geen stuurkolom

In de cockpit valt direct het ontbreken van de klassieke stuurkolommen op. Die zijn vervangen door rechtstandige stuurhandels, de zogenoemde "sidesticks", die elektronisch verbonden zijn met de boordcomputers. In plaats van recht voor de piloten, zijn de stuurhendels links van de gezagsvoerdersstoel en rechts van die van de co-piloot geplaatst. Door de uitrusting met "sidesticks" en hét voor commerciële vliegtuigen eveneens nieuwe "fly-by-wire"systeem, is de A-320 het modernste verkeersvliegtuig. "Fly-by^wire" houdt in dat regelcommando's bij voorbeeld voor de verandering van vleugelkleppen, met behulp van computers elektrisch worden overgebracht. In alle andere verkeersvliegtuigen worden de regelcommando's mechanisch aangestuurd.
Voor de piloten van Air France is de gewenning aan het nieuwe stuurmechanisme soepeler verlopen dan men verwacht had. Gezagvoerder Sylvain Vlenet van de Franse maatschappij: „Hoewel het in het begin natuurlijk erg vreemd was, wende het nieuwe systeem snel. De stuurhandel is heel soepel te bedienen en de instructies worden erg snel uitgevoerd".
Een ander nieuw facet in de cockpit is het werkingssysteem-van de gashandel. Vlenet: „In dit vliegtuig blijft de gashendel bij snelheidsveranderingen gewoon stilstaan. Aan de ene kant is dat prettig, omdat je visueel geen 'last' meer hebt van die bewegingen. Anderzijds moetje nu op een andere manier opletten. Veranderingen van snelheid die door de automatische piloot worden uitgevoerd, zie je nu niet meer (mede) aan een bewegende gashandel. En door de geluidarme motoren hoor je het daar ook nauwelijks aan. Meer dan vroeger moet je daarom alert zijn op de instrumenten".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Meer comfort voor passagiers in Airbus A-320

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken