Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Klanttekeningen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Klanttekeningen

6 minuten leestijd

Service (I)
Wie boodschappen doet in een supermarkt verwacht niet dat de bedrijfsleider bij de ingang staat om de klant te verwelkomen. Toch hangt het voor een deel af van de behandeling door het personeel of iemand ergens vaste klant wordt of niet.

Wat te denken van bediendes bij groente- en fruitafdeling die met een stalen gezicht rustig bijna een pond rotte kersen in een zak stoppen, terwijl de klant hen erop attendeert dat hij waar voor zijn geld wil hebben. Of die juffrouw bij de vleeswaren die je liever een of twee ons rosbief wil verkopen terwijl je om anderhalf had gevraagd. „Anderhalf is namelijk zo lastig, we snijden on sen in het voren en dan blijven we weer zitten met een half ons". Op de opmer„Nou, dat is maar de vraag". supermarkt is niet alleen de klanten een doorn in het oog. Ook het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) liet ih zijn jaarverslag al weten dat men het personeel gaat trainen op meer klantgerichtheid. Het moest immers niet zo zijn goed doen, maar alleen zo'n hekel hebben aan het helpen van klanten.

Service (II)

Om te zien hoe klantgericht supermarkten zijn, liet Koopkracht, het maandblad van Konsumenten Kontakt, een consumentpanel bestaande uit 295 abonnees een bezoek aan diverse supermarkten brengen. Deze abonnees bezochten ook de supermarkten voor het jaarlijkse onderzoek naar het prijsniveau van de verschillende ketens. In het septembernummer van Koopkracht wordt van hun bevindingen verslag gedaan.

In totaal werden filialen bezocht van veertig verschillende grootgruttersketens. Uiteindelijk werden tien ketens beoordeeld, namelijk die bedrijven waarvan tien of meer filialen zijn bezocht. Tegen het licht werden gehouden: Albert Heijn, Aldi, COOP, C1000, Bas van der Heijden/Dirk van den Broek, De Boer, Edah, Jac. Hermans, Profimarkt en Super Service. Gelet werd op zaken als toegankelijkheid, hygiëne, assortiment, prijsaanduidingen, aanbiedingen, de gang van zaken bij de kassa en natuurlijk het personeel.

Als meest klantvriendelijke supermarkt kwam Albert Heijn uit de bus. 's Lands grootste kruidenier die op de kleintjes let, wordt gevolgd door Super Service en Jac Hermans. Aldi, Bas van der Heijden en Dirk van der Broek hebben weinig sympathie gewekt bij het panel, zij komen als het minst klantvriendelijk uit de bus.

Niemand vindt het een pretje boodschappen te doen in een winkel waar het vuil op de schappen en de vloer je aangrijnst. Toch schijnen sommige supermarkten dit niet te weten of er gewoonweg geen rekening mee te willen houden. Schoonmaken zou voor een supermarkt geen probleem moeten zijn: de middelen daartoe maken immers deel uit van het assortiment. Bij Aldi, Bas van der Heijden, Dirk van der Broek en Profimarkt worden de schoonmaakmiddelen alleen verkocht en niet gebruikt om de vloeren en schappen te reinigen. Volgens de Koopkrachtkeurders zouden die vloeren en schappen best een extra schrobbeurt kunnen gebruiken.

Over de houding van het personeel in de supermarkt is het panel over het algemeen tevreden. Dat kan niet gezegd Slechts een grote minderheid van het panel (49 procent) vindt het personeel vakbekwaam. Van de panelleden die hun boodschappen bij Bas van der Heijden en Dirk van der Broek doen, vindt maar 12 procent het personeel vakbekwaam. Dat wordt dus bijscholen.       BV

Gezonde piepers
Of ze nu uit België, uit Vietnam of uit de Noordzee komen, één ding hebben de produkten die in kraampjes op de markt of langs de straat worden verkocht gemeen: ze zijn vetter dan gezond is voor een mens. Óver gebrek aan belangstelling hebben frites, loempia's en lekkerbekjes echter niet te klagen. Om dat te constateren hoef je slechts een bezoek aan de snackhoek van een markt te brengen. Als het een beetje wil, staat het publiek zo te dringen dat de eigenaar zijn vette happen niet aangebakken kan krijgen. Broederlijk kauwend sjokt de karavaan na zo'n stop weer verder. Want, 't is vreemd, als een voorbijganger stopt, lijken de hem omringende mensen ook collectief trek te krijgen.

Vorige week werd in Amsterdam een nieuw soort snack gepresenteerd, waaraan ditmaal geen vet te pas komt. Onder de naam "De gezonde pieper" (of op z'n Engels: "Healthy potato") worden binnenkort gepofte aardappelen aan de man gebracht. Helemaal nieuw, zoals wordt gesuggereerd, is het idee niet. In de Amsterdamse Leidsestraat zijn al sinds jaren gepofte aardappelen te koop. Ook in het buitenland (met name Groot-Brittannië en Amerika) zijn kramen met dit produkt een heel normaal verschijnsel. En wie heeft er nooit, al dan niet met succes, zelf geprobeerd om in zijn oven aardappelen in de schil gaar te krijgen?
Maar goed, nieuw of niet, het idee om een keten van dergelijke aardappeltentjes te starten mag wel origineel genoemd worden. Blijft nog de vraag wie nu straks in plaats van een patatje-mèt een gepofte aardappel met een van de twee warme of een van de vier koude vullingen gaat halen. "De Gezonde Pieper" heeft èr alle vertrouwen in dat dat wel goed komt. Bij gedane proeven blijken met name studenten om een gepofte aardappel te komen, als alternatief voor een pizza of een portie chinees.

Ook bij het overige publiek schijnt het produkt wel aan te slaan. Gezien de prijs (tussen de 3,75 gulden en 4,50 gulden) mag dat wel opmerkelijk heten. Voor 20 cent heb je bij de groenteboer namelijk al een heel behoorlijke Bint voor je geld...

De vullingen zijn overigens zeer trendgevoelig gekozen. Nu combinaties als kip/kerrie en ham/prei elders hun succes hebben bewezen, mogen ze het ook in een gepofte aardappel gaan proberen.

Bintjes mogen dan goede „pofeigenschappen" hebben, door de teelt vertoont dit ras wat minder plezierige trekjes. De aardappelen worden namelijk, alvorens ze worden opgeslagen, met een kiemremmiddel behandeld. Voor de Scandinavische landen is dat al jaren reden om geen aardappelen van dit ras te importeren. Als je ze schilt, is er niets aan de hand, maar het kenmerkende van poffen is juist dat de piepers niet gejast worden.

Problemen op dit gebied verwacht "De Gezonde Pieper" echter niet. De concentratie van dit kiemremmiddel ligt volgens onderzoek een vierde onder de Nederlandse norm. Bovendien is het middel na poffen, zo meent de Landbouwuniversiteit, niet meer schadelijk. De kramen waarin de piepers verkocht zullen gaan worden, zien er, eerlijk gezegd, niet uit. Ze hebben het model van een locomotief. Aardappelen poffen zou namelijk oorspronkelijk zijn uitgevonden door machinisten. Ongetwijfeld niet bij wijze van snack, maar als volledige warme maaltijd, bij gebrek aan beter.        GO


Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Klanttekeningen

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 2 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken