Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Droom Lachotzki weer wreed verstoord

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Droom Lachotzki weer wreed verstoord

3 minuten leestijd

Er zijn goede en slechte managers. Een definitie van het eerste type luidt: Een manager moet een 'vrij' mens zijn, zonder schulden, moet goed kunnen communiceren en moet eerlijk zijn.

Prof. Fred W. I. Lachotzki (42) bedacht de formule voor een goede manager, maar sinds twee weken omgeeft hem de geur dat hij aan een van de vereisten niet kan voldoen: hij zou achterbaks zijn. Deze beschuldiging werd hem door zijn leermeester in het vak, Albert Heijn, in de schoenen geschoven. Heijn kon het niet verteren dat Asko, waar Lachotzki vice-voorzitter van de raad van bestuur is, in het geheim aandelen Ahold had gekocht, terwijl beide bedrijven in gesprek waren over samenwerking. . Die samenwerking kan Asko nu wel op zijn buik schrijven.

Een jaar geleden waren de rollen omgekeerd. Toen was Lachotzki boos op Albert Heijn. Ahold kaapte Schuitema onder de neus van.Unigro weg. Lachotzki, destijds werkzaam bij Unigro, realiseerde zich in één klap dat vele jaren vaji geduldig wachten en behoedzaam optreden om de directie van Schuitema tot een fusie te dwingen voor niets waren geweest. Over de kwestie lopen nu nog gerechtelijke procedures.

Visie

Treuren om het afspringen van de fusie met Ahold doet Asko en dus Lachotzki niet. De aandelen die men heeft in Ahold kunnen in waarde omhoog gaan en bovendien is Asko op andere fronten en in andere landen actief om zijn vleugels uit te slaan. Asko verkoopt niet alleen levensmiddelen maar ook meubelen en elektronica. Een dergelijke, breed georiënteerde onderneming past precies bij Lachotzki. In het Europa van na '92 is volgens hem plaats voor enkele zeer grote concerns. Of Ahold daarvan deel zal uitmaken, is voor Lachotzki maar de vraag. Hij vindt Nederlands grootste grutter eigenlijk maar een regionaal bedrijf. Daarnaast is er ruimte voor kleinere maar meer gespecialiseerde winkelketens, die alleen in bepaalde regio's opereren.

De carrière van Lachotzki heeft de snelheid van een komeet. Na een studie bedrijfskunde aan Nijenrode en een masters in business administratie (MBA) in de Verenigde Staten, trad hij in 1970 in dienst bij Albert Heijn.
Hij bracht de slijterketen Alberto tot bloei, maakte de wegrestaurantketen AC tot een succes en bracht Miro terug in het juiste spoor.
De laatste prestatie leverde hem in 1981 de titel "sales manager van het jaar" op. Twee jaar later werd hij bij Ahold weggekocht door Unigro-directeur Albada Jelgersma, die hem tot directeur benoemde. Na het debacle met Schuitema koos de prof, deze titel ontleent hij aan de colleges ondernemingsstrategie die hij aan Nijenrode geeft, het hazenpad naar Asko. Als vice-voorzitter van de raad van bestuur maakt hij goede kans over anderhalf de voorzitter, Wagner, op te volgen, als die met pensioen gaat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Droom Lachotzki weer wreed verstoord

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 5 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken