Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Files als redmiddel?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Files als redmiddel?

4 minuten leestijd

Een aantal ambtenaren op het ministerie van verkeer en waterstaat heeft een nieuw plan bedacht om het autogebruik terug te dringen. Het is bovendien een plan waarvoor de overheid ook geen extra Investeringen hoeft te doen. Laat gewoon de files bestaan of nog wat toenemen, dat is de beste manier om te voorkomen dat het aantal autokilometers blijft stijgen. De automobilist die elke dag een uur of meer in de file zit, gaat na verloop van tijd echt wel eens serieus nadenken over de vraag of hij niet beter de trein of de bus kan nemen om naar zijn werk te komen. Of hij gaat op zoek naar een ander huis (of ander werk), waardoor hij de dagelijkse files kan vermijden of in ieder geval er korter in hoeft te staan.
Er is hier geen sprake van een officieel beleidsplan van de minister, maar van een Intern discussiestuk, dat door een aantal ambtenaren is opgesteld. Een alternatief voor het geval de afschaffing van het reiskostenforfait niet doorgaat en de elektronische tolheffing niet uitvoerbaar blijkt te zijn.
In feite probeert men in dit plan van de nood een deugd te maken. Waar tot dusver het beleid erop gericht was files weg te werken door de aanleg van nieuwe (auto)wegen, verbreding van bestaande en de bouw van bruggen en tunnels, daar wordt nu de zaak eens helemaal van de andere kant bekeken.
Nieuwe wegen en nieuwe oeververbindingen trekken autoverkeer aan. Als je dat niet wilt, moet je de files juist laten voortbestaan.
Het plan mag dan van een verrassende eenvoud getuigen, toch is dit een onverstandige oplossing. Wanneer al het wegverkeer zich min of meer in de vrijetijdssfeer afspeelde, zou men die redenering inderdaad kunnen volgen. De mensen kunnen dan zelf nagaan of ze er het ongemak en het tijdverlies van de files voor over hebben om hun (in de recreatieve of anderszins in de privé-sfeer gelegen) doel per auto te bereiken. Maar er is natuurlijk niet alleen vrijetijdsverkeer.
Files op de wegen vormen ook een belangrijke economische schadepost. Te denken valt aan het vrachtvervoer, maar ook aan anderen (vertegenwoordigers etc.) die beroepshalve in de auto zitten. Niet voor niets hebben de in de NOB Wegtransport verenigde beroepsgoederenvervoerders meteen negatief gereageerd.
Minister Smit-Kroes heeft wel eens plannen geopperd om in de Randstad speciale wegen of rijbanen aan te leggen voor het zakelijke verkeer, maar dat is in de praktijk niet gemakkelijk te realiseren. Bovendien doen verkeersopstoppingen zich niet alleen voor op de autowegen in de Randstad.
Beter dan te vertrouwen op de zelfregulerende kracht van de files. Is het om een beleid te voeren dat het autoverkeer afremt, maar tevens een vlotte doorstroming van het personen- en vrachtverkeer garandeert. Een dergelijk verkeersbeleid kan bevorderd worden door fiscale maatregelen. Helaas blijft de VVD zich verzetten tegen afschaffing van het reiskostenforfait. Gistermorgen richtte haar verkiezingscampagne zich speciaal met dit strijdpunt op de veelgeplaagde automobilisten bij de Coentunnel.
Een andere fiscale maatregel is de verhoging van de benzineaccijns, al dan niet gekoppeld aan een verlaging van de motorrijtuigenbelasting. Een forse verhoging van de benzineaccijns Is echter alleen uitvoerbaar als de buurlanden (met name West-Duitsland) meegaan, anders worden de prijsverschillen te groot.
Op langere termijn is echter ook van groot belang dat het ruimtelijke-ordeningsbeleid in het teken komt te staan van een terugdringen van het autoverkeer. Door de werkgelegenheid zoveel mogelijk te concentreren rond stations, wordt het aantrekkelijker om per trein te reizen. Datzelfde geldt ook van tentoonstellingsgebouwen, instellingen voor hoger onderwijs en andere publiekstrekkers. In het verleden is daar veel te weinig op gelet. Dat verzuim is niet van vandaag op morgen te herstellen.
Maar door daar vanaf heden grote prioriteit aan te geven, is best wel het een en ander te bereiken. Niet voor niets wordt in de ambtelijke notitie van Verkeer en Waterstaat een dergelijk ruimtelijke-ordeningsbeleid aanbevolen als het beste alternatief.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Files als redmiddel?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 6 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken