Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Brahms

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Brahms

2 minuten leestijd

Als het op veelzijdigheid aankomt, heeft Johannes Brahms (1833-1897) zijns gelijke nauwelijks gekend. Zo is er nauwelijks een combinatie te bedenken met piano en strijkers waarvoor hij niet heeft gecomponeerd: sonates, trio's, kwartetten enz. Zwakke werken zitten daar nauwelijks tussen. Dat de drie pianokwartetten in het oeuvre van Brahms een bijzondere plaats innemen, kan dan ook niet worden gezegd? De combinatie piano, viool, altviool erf violoncello levert een klank op die helder en afgewogen is. Brahms zou Brahms niet zijn als hij de mogelijkheden hiervan niet volledig zou weten te benutten.

Het tweede kwartet in A-dur opus 26 had hij net voltooid voor hij zich in'. 1862 in Wenen vestigde. Hoewel het aanvankelijk niet het succes had dat hij ervan verwachtte, werd het werk in det loop der jaren steeds meer geliefd. Dit' was ook mede te danken aan de beruchte criticus Hanslick, met wie Brahms steeds meer bevriend raakte, 'k Het meest boeiende aspect van dit kwartet is het ritme. Brahms schreef graag 'over de maatstreep heen'. Hij speelt met verschuivingen van accenten zodat drie- en vierkwartsmaten elkaar afwisselen en soms door elkaar heen lopen. Direct in het eerste deel probeert hij de luisteraar al op het verkeerde beeri te zetten door een driedelig ritme zo te manipuleren, dat men al gauw niet meer weet waar het eigenlijke maataccent ligt. Het effect is duidelijk: door het rus tige tempo Allegro ma non troppo krijgt de muziek een breedte en vrijheid die majestueus overkomt.

Het Engelse ensemble Domus doet H aan de kwaliteit van dit kwartet volledig recht. Zelden hoorde ik Brahms zo transparant. Deze kunstenaars beheersen hun métier zodanig, dat er een brede stroom van muziek ontstaat, waarbij aan geen detail wordt voorbijgegaan. Het bescheiden, maar toch duidelijke pianospel van Susan Tomes is voorbeeldig te noemen, zonder dat we daarmee af willen doen van de prestaties  van de andere drie.

Een eendelig jeugdwerk van Gustav Mahler, eerder interessant dan boeiend^ completeert deze voortreffelijke uitgave.
N.a.v. "Brahms", Klavierquartett Nr 2 A-Dur Op. 26;
Mahier, Klavierquartett Satz;
Domus; Virgin Classics; VC 790739-2.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Brahms

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken