Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"Soft toerisme" moet Alpen redden

Minder autorijden, meer wandelen en minder luxe appartementen

5 minuten leestijd

DEN HAAG - Ruim twee jaar gele den overspoelden enorme modderstromen in ontboste gebieden van de Franse en Italiaanse Alpen een aantal dorpen en campings. Tientallen mensen vonden de dood. Allerwegen werd luidkeels geroepen om maatregelen die dergelijke rampen in de toekomst zouden moeten voorkomen.

De als gevolg van het massatoerisme jarenlange aantasting van de Alpen, in het bijzonder de ontbossing en de daarmee gepaard gaande erosie, zouden nu eindelijk eens met kracht ter hand moeten worden genomen. Niet alleen om rampen als die in Italië en Frankrijk te voorkomen, maar ook en vooral om de vernietiging van het ecologische systeem in die gebieden tegen te gaan.
Vooralsnog zijn de maatregelen van politici en andere beleidsbepalers in goede voornemens blijven steken. De economische belangen die gepaard gaan met het massatoerisme hebben tot nu toe zwaarder gewogen. Vandaar dat de aanleg van skipistes, skiliften, vakantieoorden en bergwegen de afgelopen jaren onverminderd is doorgegaan.
Zelfs het Italiaanse hotel La Grande Baita, dat twee jaar geleden het Valtellina-dal werd ingesleurd, is inmiddels weer keurig herbouwd. Op exact dezelfde plaats waar destijds de modderstroom de helling kwam afdaveren. Zonder dat er ook maar iets in de ontboste omgeving is veranderd.

Milieu-ministers bijeen

Toch is er op het ogenblik wel enige beweging in de internationale politiek te bespeuren. Volgende maand gaan de milieu-ministers van de zeven Alpenlanden (Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Bondsrepubliek Duitsland, Joegoslavië en Liechtenstein) met elkaar om de tafel zitten. In het Beierse Garmisch-Partenkirchen gaan de bewindslieden dan voor de eerste keer uitputtend met elkaar in discussie over de conditie waarin de Alpen op het ogenblik verkeren.

Milieubeschermers hopen dat op de bijeenkomst de eerste stappen zullen worden gezet op weg naar een internationaal verdrag inzake het Alpengebied. „De vraag is al lang niet meer of zo'n verdrag er moet komen, maar hoe snel zo'n verdrag er komt", zegt dr. Martin Holdgate, directeur-generaal van de in Zwitserland gevestigde World Conservation Union, een internationale organisatie op het gebied van de natuurbescherming.

Stedelijke aanblik

Juist deze week bracht de World Conservation Union een 128 pagina's tellend boek uit, getiteld "The Alps: A System Under Pressure". In het boek worden de gevolgen van het massatoerisme, de verdwijning van aangetaste bossen, het teruglopen van landbouwactiviteiten en de verstoring van het lokale levenspatroon aan de orde gesteld. Daarnaast worden suggesties gedaan om iets aan de problemen te doen.

Frédéric Briand, een van de vier medewerkers aan het boek en adviseur van de World Conservation Union, schat dat jaarlijks ongeveer 100 miljoen toeristen het Alpengebied bezoeken: 40 procent voor een vakantie van één of enkele weken, 60 procent voor één of een paar dagen. In de Alpen wonen ongeveer 12 miljoen mensen.

Briand: „Vroeger kwamen de mensen alleen 's zomers voor een vakantie naar de Alpen. Maar sinds 1960 is het wintertoerisme explosief op gang gekomen, gestimuleerd door een wijd verspreid en nog altijd groeiend netwerk aan pistes en liften. Nieuwe technologieën hebben het mogelijk gemaakt kunstsneeuw te produceren om sneeuwarme perioden te overbruggen en het skiseizoen op te rekken. Rijke toeristen laten zich tegenwoordig per helikopter naar voorheen onbereikbare gebieden transporteren terwijl allerlei nieuwe activiteiten worden ontwikkeld als het doorkruisen van moeilijke terreinen met een cross country-wagentje of met een speciale motorfiets, de zogenaamde mountain bike".

„Verder is de bouw van tweede huizen, chalets en appartementen erg in de mode gekomen. We kunnen er niet omheen dat voor heel wat plaatsen in de Alpen het toerisme tegenwoordig de belangrijkste bron van inkomsten is. Veel bergdorpen hebben nu een stedelijke aanblik met appartementencomplexen en brede straten die staan volgepropt met auto's".

ANWB doet ook mee

In het boek wordt opgemerkt dat een iets' verminderd autogebruik in de bergen de luchtvervuiling waarschijnlijk al flink zou tegengaan. „De belangen van het Alpenmilieu vereisen een omschakeling van privé- naar openbaar vervoer. Er bestaat een strikte noodzaak om in sommige streken het gemotoriseerd verkeer aan banden te leggen".

De schrijvers van het boek vinden dat er de komende jaren gewerkt moet worden aan een mentaliteitsverandering bij de toeristen. Zij introduceren de term "soft toerisme" en doelen daarmee op het scheppen van een harmonieuze relatie tussen mens en natuur. Concreter gezegd: minder autorijden, meer wandelen, simpeler onderkomens, minder rommel achterlaten.

Vijf Nederlandse organisaties hebben inmiddels het initiatief genomen om toeristen bewust te maken van de problematiek in het Alpengebied. Vorig jaar, voor de start van het winterseizoen, voerden de Nederlandse Milieugroep Alpen, de Koninklijke Nederlandse Alpen Vereniging, de Nederlandse Bergsport Vereniging, de Nederlandse Ski Vereniging en de ANWB gezamenlijk campagne onder het motto "Laat de auto ons een zorg zijn".

De campagne -onder andere via folders bij reisbureaus- krijgt dit jaar een vervolg. ANWBwoordvoerder R. Sinke merkt op dat de deelname aan de campagne „voor ons als auto-organisatie" een hele stap was. Toch zal de ANWB naar zijn zeggen van harte mee blijven doen aan toekomstige acties. „Het is absoluut noodzakelijk dat de consument weet wat er in de Alpen gebeurt. Anders wordt de kip met de gouden eieren geslacht. De Alpen zijn het meest bedreigde berggebied ter wereld. Als we een duurzaam toeristisch gebruik van die gebieden willen waarborgen dan kunnen we niet op de huidige toer doorgaan".

Vandaar dat oproepen om eens het openbaar vervoer te pakken in plaats van de auto of om een stukje te gaan lopen in plaats van de lift te nemen, volgens Sinke niet op weerstand stuiten. Sinke: „Ik beschouw het als een grote sprong voorwaarts dat wij de eigen achterban van kritische informatie voorzien. Het is eigenlijk bijzonder dat wij ons in Nederland zorgen maken om gebieden buiten onze landsgrenzen. Het. is nu zaak dat de Alpenlanden zelf ook heel kritisch kijken naar ordening van gebieden, de toelaatbaarheid van nieuwe wintersportactiviteiten en een fenomeen als kunstsneeuw".

„Want echt, er moet iets gebeuren in de Alpen. Vandaar dat wij best gelukkig zijn met het boek van de World Conservation Union en de bijeenkomst van milieu-ministers in oktober".
Zie ook pag. 3 Plus-bijlage: "Wintersport kan ook een oorzaak zijn van groeiend aantal natuurrampen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken