Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Palet & Pennestreek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Palet & Pennestreek

6 minuten leestijd

Kunst aan de Limes

Kunst wil vaak 'grensoverschrijdend' bezig zijn en zich baan breken naar nieuwe werelden. In figuurlijke zin klopt dat wel, maar letterlijk niet minder. Zo is er in het grensgebied van Luxemburg, West-Duitsland en Frankrijk een kunstenaarsbent die zich "Limes" noemt; naar de oude rijksgrens van het Romeinse imperium. "Limes" is een kunstenaarsvereniging in de stedenvierhoek Trier (Moezel), Luxemburg-Stad, Metz (Frankrijk) en Saarbrücken, de dopr hoogbouw en kantoren overwoekende oude hoofdstad van Saarland.

Welnu, "Limes" exposeert ook buiten deze vier steden. Bij voorbeeld in de (overdekte) kruisgang van het Lycée Classique in het aardige Luxemburgse grensstadje Echternach. Daar zag ik dezer dagen de nu afgelopen tentoonstelling van grafiek, schilderkunst en beeldhouwwerken in de stemmige omgeving van het oude abdijcomplex naast de St. Willibrordsbasiliek.

Vóór die kerk, tegenover de VW, stond vorig jaar nog een ietwat gedrongen groot beeld van Willibrord, mogelijk onthuld door paus Johannes Paulus II, die enkele jaren geleden deze basiliek bezocht. Dat beeld' is nu verdwenen. Een beeldenstorm? De plaats van de sokkel was nog wèl zichtbaar. En zó tegen de beeldendienst zijn ze in dit roomse hoekje van Europa nu ook weer niet. Nee, volgens het Luxemburgs Verkeersbureau in ons land vond men dit beeld toch geen passend eerbewijs aan de Britse heilige, die hier zending bedreef.

"Limes" is vorig jaar in.Trier opgericht. Het idee leefde al in 1984, toen Trier haar tweeduizendjarig bestaan herdacht, onder meer met de expositie "Trier 2000". De club vond dat men in een zich verenigend Europa niet moest achterblijven en de 'limes' juist moest oversteken. Daarbij werd het aantal leden bewust tot 25 kunstenaars van diverse richtingen en plaatsen beperkt.

Religieuze kunst

Uitwisseling van ideeën en kunstwerken in deze regio staat op de voorgrond en naast kleinere (eenmansJexposities moet men jaarlijks minstens één grote tentoonstelling in een van de regio's organiseren. Vorig jaar trad "Limes" in het Rheinisches Landesmuseum te Trier voor het voetlicht en die presentatie bleek goed voor tienduizend bezoekers. Dat aantal zal in Echternach wel niet gehaald zijn en of de kosten eruitkomen, is ook nog de vraag: de toegang was gratis en slechts een klein deel van het uitgestalde was al verkocht.

Er waren in Echternach zo'n zeventig werken te zien, van olieverf op doek en gemengde technieken tot aquarel, gips, textiel en folie en diverse bronzen beelden. Er waren zeer aangrijpende thema's bij, zoals "Afrika, hongerlijdende moeders" van J. LischkePfister uit Saarbrücken. Religieus geïnspireerde kunst 

zag men bij voorbeeld bij Johannes Scherl uit Wittlich bij de Moezel, wiens bronzen beelden "De goede Herder" of "De, lijfelijke werken van barmhartigheid" heetten. Scherl had ook een fraai bronzen opengeslagen boek met daaruit oprijzend de markante kop van de dichter Stefan Andres. Die woonde ooit in Schweich aan de Moezel, waar men nu de Stefan-Andres-wandelroute kan volgen.

De "Bijbelse beelden" van A. Becker, de naïeve "Eifeldorpjes" van Angela Kohns, de aquatinten "Kathedraal", "Martin Luther King", "A. Lincoln" van prof. Aniela Kuenne , een Christus-tekening van I. Knoth, een olieverf 'Kruisiging" van Werner Persy (die ook indringend het Hooglied illustreerde) en een gemengde techniek "Hij ging over de wateren" van J. Grosbusch uit Ettelbruck zijn enkele van de 70 kunstwerken, die mij wel aanspraken.

De 25 kunstenaars vertegenwoordigen een veelheid: van leeftijden (van borelingen uit 1910 tot uit 1961), van stijlen (van abstract, bijna magisch-realistisch, min of meer naïef tot zeer herkenbaar en concreet). Of ze werkelijk in elk opzicht grensoverschrijdend' bezig zijn geweest met deze kunstwerken van 500 tot ongeveer 6000 DMark, weet ik niet, maar het bezichtigen was voor ons een zinvolle tijdspassering in een passende omgeving.

Boek-kunst-boeken

Wie van boeken houdt en in ons land graag het Museum van het Boek in Den Haag binnenwandelt, kan in een naburig buitenland nog tot 17 september terecht voor de expositie "Boekkunst-Kunstboek". In het recent geopende Kreismuseum in het Noordeifeler stadje Blankenheim, waar de rivier de Ahr opborrelt, heeft de Vriendenkring van dit museum deze tentoonstelling over "Von Büchern gefesselt" ingericht. Het is inderdaad een boeiende expositie geworden, opgezet rond diverse thema's, die heel de wordingsgang van papier en boek behandelen: van vezel tot papier, van woord tot beeld, van omslag tot boek.

Zaken als hoog-, vlak- en diepdruk, de techniek van het boekbinden, de ontwikkeling van het schrift in de loop der eeuwen werden aanschouwelijk gepresenteerd. Regelmatig waren er ook demonstraties papierscheppen, houtsneden vervaardigen en vellen drukken. Heel de historie van het boek, ook als drager van cultuur en van informatie, werd zo verbeeld. Enige extra-aandacht kreeg de boekkunst van de Art Nouveau (Jugendstil). Er is dan sprake van een nauwe samenwerking tussen literatuur, beeldende kunst en boek(druk)kunst. Voor scholieren had men eveneens een afzonderlijk instructief programma opgesteld.
Samenstellers van de expositie waren, met anderen, uitgever Karl Richard Muller van "edition fundamental", uitgeverij "Buxen Büeher" die diverse series leuke en goedkope mini-(kunst)boekjes uitbrengt voor de jeugd en volwassenen, en het fraai uitgevoerde literaire tijdschrift "Kraufgarten" (Kruidentuin) uit St. Vith aan de Belgisch-Duitse grens. 
Voor een luttel bedrag was er een ruim geïllustreerd vouwblad (van oud bruin streepjes-kaftpapier) beschikbaar. Het Kreismuseum aan de Ahrstrasse in Blankenheim (aan de weg van Trier via Stadtkyll naar Keulen) wijdt zich verder veelal aan de streekhistorie van de Kreis Euskirchen met de nadruk op natuur en cultuur van de Noord-West-Eifel, maar deze expositie gaat boven de lokale flora, fauna en landbouw uit. 

Koffiemelk en glaskunst

Nutroma als bevorderaar van de aloude glas-inlood-kunst? Het moet kunnen. De bekende Duitse fabrikant van (onder meer) koffieroom, Barenmarke, doet dezer dagen moeite om zijn omzet te vergroten via een actie waarmee men een van de 150 met de mond geblazen en met de hand beschilderde glas-in-lood-hangers kan winnen, die speciaal voor de melkfabriek zijn vervaardigd door de Bayerische Hofglasmalerei GTV uit. München. Daar wordt het nobele ambacht nog naar eeuwenoude trant uitgeoefend. Zo'n glasraam bestaat uit dertig stukjes en vormt in het formaat 34 bij 28 cm. een fraai tafereel met Alpenbloemen.

Wie geen kans zag de uiterst simpele slagzin op te lossen en zo eventueel een venster te winnen, kon hem ook bij Barenmarke bestellen, voor de lieve som van bijna 600 DMark (zo'n 690 gld.). Dat was dan nog een (kassa)koopje, want het Beertje „,aus guter Alpenmilch" houdt ons voor dat ze 800 DMark waard zijn...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

Palet & Pennestreek

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

PDF Bekijken