Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Met een vak kom je beter aan de bak

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Met een vak kom je beter aan de bak"

Landelijke campagne moet imago beroepsonderwijs zien op te krikken

3 minuten leestijd

DEN BOSCH - „Het onderwijs, maar vooral het beroepsonderwijs, zie ik als een investering in de toekomst. Het is in het belang van de leerling en van de Nederlandse samenleving dat meer jonge mensen bewust kiezen voor een beroepsopleiding". Zo introduceerde staatssecretaris Ginjaar-Maas van onderwijs gisteren de landelijke campagne om het beroepsonderwijs op te krikken. Meer leerlingen moeten 'het' in een beroepsopleiding 'gaan maken'.

De start van de campagne was gisteren tijdens de manifestatie "Brabant Perspectief' in Den Bosch. In een te rumoerig zaaltje uitte GinjaarMaas haar zorgen. „Steeds minder jongeren voU gen een beroepsopleiding. Jonge mensen laten de kansen aan hun neus voorbijgaan, want de vraag vanuit het bedrijfsleven is groot".
„Het is toch om te huilen", zo ging Ginjaar verder, „dat in dit land aan de ene kant 100.000 werklozen zijn, terwijl aan de andere kant de bedrijven schreeuwen om goed opgeleide vakmensen. Ze willen nu al in het buitenland gaan werven". Uit de campagne "Kies voor 'n vak. Dan kom je beter aan de bak" moet duidelijk worden dat er toekomst zit in de beroepsopleidingen. „Het lbo is geen restonderwijs, maar een opleiding met perspectief'.

Schrikbarend

Hopelijk start de campagne op het juiste moment. De daling in het aantal aanmeldingen, met name in het lager beroepsonderwijs (lbo), is schrikbarend. De instroom is vanaf 1982 gehalveerd. Ook voor de beroepsopleidingen op middelbaar niveau ziet de toekomst er niet rooskleurig uit. Het Centraal Planbureau verwacht in de komende tien jaar een daling in de toestroom naar het mbo van 20 procent. Verder dreigt de instroom in het leerlingwezen weer terug te lopen.
Ginjaar-Maas legde de vinger op een van de zere plekken. „Veel scholieren en hun ouders zien een beroepsopleiding niet als een gelijkwaardige keuzemogelijkheid naast het. algemeen voortgezet onderwijs. Mensen hebben een beperkt beeld van de enorme waaier aan,mogelijkheden". Simpel gezegd: kan Johan niet naar het vwo? Dan maar naar het havo of mavo, zeggen z'n ouders. Aan het lbo wordt niet gedacht. Dat staat onder aan de ladder. Ook decanen maken zich nog wel eens schuldig aan deze manier van handelen.
De campagne moet daar dus iets aan veranderen. "Kies voor 'n vak. Dan kom je beter aan de bak" is in ieder geval klare taal. De ondertitel "Met een beroepsopleiding ga je 't maken" is voor tweeërlei uitleg vatbaar.

Meisjes

De boodschap dat „een afgeronde beroepsopleiding uitstekende arbeidsmarkt-perspectieven oplevert" is kleurrijk verpakt. Er is gekozen voor een aanpak die aansluit bij de jongeren zelf, aldus reclameman J. Verstappen, die de campagne voor het ministerie heeft ontwikkeld. Dat hij daarbij verschillende groepen uit de samenleving niet in de peiling heeft gehad, werd gemakshalve maar vergeten.
Vanaf eind september prijkt de campagneleus op stads- en streekbussen en op vele NS-stations. In oktober volgen er spotjes op tv en advertenties in diverse trendy jeugdbladen. Naast een folder wordt een speciaal Vakblad gemaakt voor jongeren dat informatie geeft over opleidingsmogelijkheden in het beroepsonderwijs. Via een bon in de advertenties of een 06-nummer kan het blad worden aangevraagd. Kosten van dit alles voor de tijd dat het jaar nog rest: 1,1 miljoen gulden. "Maar het is wel de moeite waard hoor", riep Ginjaar enthousiast.
Vanaf begin 1990 zullen deelcampagnes worden gevoerd die gericht zijn op afzonderlijke onderwijssoorten en op afzonderlijke doelgroepen, waaronder meisjes en allochtonen. De campagne duurt drie jaar. Net als bij de campagne "Kies Exact" is men er ook nu weer óp uit om het traditionele rollenpatroon te doorbreken. Dat is af te keuren. Jongens en meisjes in een traditionele opleiding maken 't ook wel...

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

„Met een vak kom je beter aan de bak

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 9 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 23 Pagina's

PDF Bekijken