Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Scheepvaart

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Scheepvaart

Hiswa te Water

5 minuten leestijd

In het Nautisch Kwartier te Amsterdam werd verleden week voor de zesde keer de Hiswa te Water gehouden. Dank zij uitbreiding van de kade-accommodatie was er dit keer ruimte voor circa 250 schepen. De Friese commissaris van de Koningin, H. Wiegel, opende de openlucht-expositie. Hij kon alvast verklappen dat in het ontwerp-advies van de Raad van Advies voor de Ruimtelijke Ordening de kabinetsformateur wordt gevraagd om het waterrecratiebeleid in het komend regeerakkoord concreet uit te werken.

Ons land kreeg internationale bekendheid wat betreft de bouw van jachten. Dat geldt zowel het bouwen van strikt individuele schepen als het in serie gebouwde jacht. Op de werven is veel kennis opgedaan over de bouw van schepen. Bouwopdrachten van grote schepen worden nu veel aan het buitenland verstrekt, omdat de kosten daar lager blijken te zijn. Een belangrijke omschakeling van een aantal werven was die naar de jachtbouw, waardoor ze toch het hoofd boven water konden houden. Nederland beschikt daartoe op het ogenblik over meer dan honderd werven en werfjes, waar in opdracht jachten gebouwd kunnen worden. Aanvankelijk werd er in staal gebouwd, maar de laatste tien jaar heeft een duidelijke opmars van de aluminiumbouw te zien gegeven.

Rond twee honderd exposanten lieten hun jachten zien. De tijd in het jaar voor dit gebeuren is gunstig, volgens de organisatoren. De opdrachtgever krijgt de mogelijkheid om aan het eind van het vaarseizoen een boot te bestellen, waarmee hij meteen bij het begin van het nieuwe seizoen mee kan varen. Bovendien kan hij proberen in de wintermaanden het eigen schip te verkopen.

"Oranje"

In het rijksmuseum "Nederlands Scheepvaart Museum" te Amsterdam staat tot begin oktober de expositie "Waar palmen wuiven". Aandacht wordt geschonken aan het passagiersschip "Oranje" van de voormalige Stoomvaart Maatschappij Nederland. Op 8 september 1938 kreeg het schip zijn naam; op 4 september 1939 vertrok het voor zijn eerste reis van Amsterdam naar Batavia. Reden genoeg voor het museum om er een tentoonstelling aan te wijden. Het was het eerste schip dat weer gebouwd werd na de economische crisis. Het schip had met zijn dikke buik een wat ongebruikelijke vorm en kreeg het in de Indonesische havens de bijnaam „kapal boenting", het zwangere schip.
In de oorlog deed de "Oranje" dienst als hospitaalschip. Een taak die zeer gewaardeerd werd getuige een van de plaquettes ontvangen van de Nieuw-Zeelandse regering. Deze plaquette en vele andere memorabilia zijn op de tentoonstelling te zien. De taak staat in schril contrast met de geruchtmakende aanvaring in de Rode Zee met het vlaggeschip van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, de "Willem Ruys", in 1953. Ook hieraan wordt aandacht besteed. Vooral geeft de tentoonstelling eén beeld van de herinneringen aan de reizen van drie vier weken naar de Oost. 

De directie van de Nederland moest op 4 september 1964 het schip afstoten. Hét deed nog tot 1979 dienst voor emigranten vervoer van Europa naar Australië en Nieuw-Zeeland en daarna als cruiseschip in het Caraïbisch gebied, totdat het na een brand als wrak op sleeptouw werd genomen en door de toenemende slagzij op 24 september 1979 verging in de Grote Oceaan.

"Willem Ruys"

Van 16 september tot begin januari 1990 is in het Maritiem Museum te Rotterdam de kleine nostalgische tentoonstelling "Van Willem Ruys tot Achille Lauro" te zien.

Het schip, waarvan de bouw in 1939 begon, heeft een veelbewogen en dramatische levensloop gehad. Om te beginnen zou het ruim zeven jaar op de bouwhelling blijven staan, door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Van de traditie van de Lloyd om de schepen te vernoemen naar Indonesische vulkanen, zoals de "Ardjoeno" en de "Batoer", werd afgeweken. Bouwnummer 214 werd vernoemd naar de in de oorlog gefusilleerde directeur Willem Ruys.

Op 2 december 1947 vertrok het nieuwe vlaggeschip van de Rotterdamse. Lloyd voor de eerste keer naar Nederlands-Indië. Een bepaald niet probleemloze reis want de anti-slingerinstallatie raakte defect, het personeel was niet goed ingewerkt en af en toe traden er hier en daar storingen op. Op de volgende reizen ging het goed. In combinatie met de "Oranje" van de Stoomvaart Maatschappij Nederland onderhield de "Willem Ruys" een regelmatige verbinding met Indië.

De verslechtering in de relatie met Indonesië en de blokkade van het Suezkanaal in 1956 noopten de Lloyd het schip in te zetten voor andere bestemmingen dan de Oost. De Willem Ruys ging na een grondige verbouwing varen op Canada en later op Australië. Het schip werd in 1964 verkocht en verliet op 7 januari 1965 voor het laatst de thuishaven Rotterdam, onder de nieuwe naam "Achille Lauro". Het schip werd dusdanig verbouwd dat er bijna gesproken kon worden van een nieuw schip. Op 7 oktober 1985 werd het schip gekaapt door Arabische terroristen. De reder ging failliet en het schip ging.over in andere handen, maar is nog steeds in de vaart.

Veel jonge Nederlanders zullen hoogstens de naam, van dit schip wel eens gehoord hebben, maar er verder niets van weten. Het Rotterdamse museum zag aanleiding om het een en ander over het schip, waaraan zoveel herinneringen kleven, te laten zien. 

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Scheepvaart

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken