Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schepen per satelliet gevolgd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Schepen per satelliet gevolgd

2 minuten leestijd

ROTTERDAM - In de Rotterdamse haven start deze week een voor Europa unieke proef. Een halfjaar lang zullen tien binnenvaartschepen in het vaargebied Amsterdam/Rotterdam/Antwerpen/Bazel per satelliet worden gevolgd. Men hoopt zo de tocht van de met een zender uitgeruste schepen langs terminals naar zijn eindbestemming in het achterland efficiënter te laten verlopen.

Dit is een voorproefje voor de nabije toekomst, waarin satellieten wellicht een belangrijke rol 'gaan spelen in de goederenbewegingen in de Rotterdamse haven, aldus drs. W. J. van Hezik van Rotterdam Teleport gisteren.
Dit samenwerkingsverband van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam en PTT Telecom richt zich op de ontwikkeling van telematicadiensten ter versterking van de logistieke functie van de Rotterdamse haven.
Rotterdam Teleport heeft toegang gekregen tot een satellietsysteem dat in Frans-Amerikaanse samenwerking is opgezet voor wetenschappelijk onderzoek op het gebied van onder andere meteorologie. Met twee satellieten wordt de positie van de schepen met de zenders bijgehouden. Die komt uiteindelijk via een Frans grondstation terecht bij de computer van Rotterdam Teleport, die de gegevens weer doorgeeft aan de vier bij de proef betrokken binnenvaartrederijen.
Actuele informatie over de positie van de schepen onderweg is voor transporteurs van groot belang. Een binnenvaartschip dat vanuit Rotterdam naar een bestemming in het Europese achterland vaart, doet op zijn tocht verschillende terminals aan. Het laden en lossen bij deze terminals kan bij voorbeeld efficiënter verlopen als de reder precies weet op welke tijdstip zijn schip bij een bepaalde terminal arriveert.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Schepen per satelliet gevolgd

Bekijk de hele uitgave van woensdag 20 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken