Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Van de band gerold

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Van de band gerold

4 minuten leestijd

Mazda 323

De Japanse fabriek Toyo Kogyo (Mazda) houdt voor ieder model consequent een produktietijd van vier jaar aan. De huidige Mazda 323 kwam in 1985 op de markt, dus werd het weer tijd voor een grondige vernieuwing. Van voor tot achter werd de 323 onder handen genomen, waarbij de nijvere Japanners er overigens wel voor zorgden dat het vertrouwde Mazda-uiterlijk behouden bleef. De 323 is een populaire auto, dus moet je oppassen je klanten niet kwijt te raken door een revolutionaire nieuwe vormgeving toe te passen.

Grootste verschil met het vorige model is dat de nieuwe 323 een langere wielbasis heeft gekregen. waardoor de ruimte in het interieur is toegenomen. Vooral voor de achterbankpassagiers is dat een plezierige verbetering. Verder is er een nieuw dashboard ontworpen en heeft men nieuwe stoelen en nieuwe bekledingsstoffen toegepast. Uiterlijk valt de nieuwe 323 vooral op door de wat bolvormige spatborden, waardoor de auto er wat gespierder uitziet.

De nieuwe 323 wordt als driedeurs Hatchback, als vierdeurs Sedan en als vijfdeurs "F" leverbaar. Er staan motoren van 1300, 1600 en 1800 cc in het programma en de prijzen lopen vanaf 23.395 gulden. 

Applause

Daihatsu brengt een nieuwe auto op de markt die eruitziet als een vierdeurs sedan maar in feite een praktische vijfdeurs hatchback is. Ondanks de klassieke sedan-vorm heeft de wagen een forse vijfde deur die ruim toegang geeft tot de bagageruimte. De ontwerpers van Daihatsu zijn zelf best tevreden over hun nieuwste prodükt en hebben de auto maar vast de naam "Applause" gegeven.

Of bij iedereen de handen op elkaar gaan voor de nieuwe auto, moet nog worden afgewacht, want de nieuweling ziet er een beetje saai/burgerlijk uit. Weliswaar heeft men geprobeerd de wagen nog een enigszins eigen gezicht te geven door wat anders gevormde koplampen, maar de windtunnel heeft toch een wat afgezaagde vormgeving gedicteerd. Technisch is de nieuwe Daihatsu wel vooruitstrevend: onder de motorkap staat een moderne 1,6 liter injectiemotor me't vier kleppen per cilinder, die voor uitstekende prestaties zorgt in combinatie met een laag benzine verbruik. In eenvoudigste uitvoering gaat de Applause 25.495 gulden kosten; in duurste uitvoering (met vierwielaandrijving) 36.495 gulden. Hoewel de nieuwe Applause eruitziet als een normale Sedan, beschikt hij toch over een forse vijfde deur.

Mini-Jumbo

De Mini-Jumbo van Subaru is een beetje volwassener geworden. Weliswaar is het wagentje nog even klein (en handig) als voorheen maar onder het motorkapje werd een grotere motor geplaatst. In plaats van een driecilinder motortje staat er nu een heuse viercilinder. Dat maakt het rijden met deze mini direct een stuk prettiger. Niet alleen doordat de viercilinder iets meer vermogen levert (31 kW), maar vooral doordat het geluid rustiger en aangenamer is. Het zenuwachtige jankgeluid van de driecilinder was een van de grootste minpunten van de Mini-Jumbo tot nu toe.

De Mini-Jumbo is volgens fabrieksopgave in staat een topsnelheid van 140 km/u te halen en accelereert van 0 tot 100 km in 16,4 seconden. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt een liter op 17,6 kilometer. In driedeurs uitvoering kost het kleine olifantje 13.995 gulden. 

Audi 80 cabriolet

Tot nu toe is er nog maar een van gemaakt, maar Audi denkt er hard over een complete produktielijn op te zetten. Want de reacties op de autotentoonstelling van Frankfort, waar de Audi 80 Cabriolet voor het eerst te kijk stond, waren bijzonder positief. Er blijkt ruimschoots belangstelling te bestaan voor de dakloze 80. 
Natuurlijk heeft de wagen wel een linnen dak, dat bij regenachtig weer over het interieur gespannen kan worden. Wanneer de hoogste directie groen licht geeft, kan begin 1991 met de produktie worden begonnen.

Rolls-Royce

„Een perfecte auto kan nog altijd verbeterd worden", is de filosofie van Rolls-Royce. Bij het model Silver Spirit waren de stoelen bij voorbeeld al wel in tien richtingen elektrisch verstelbaar en was er stoelverwarming ingebouwd, maar die stoelverwarming was niet regelbaar, jjjjj du inzittenden kunnen voortaan de eterd warmte van de stoelen zelf regelen. Ook de capaciteit van de airconditioning kon nog iets verbeterd worden: voortaan heeft men ook midden in de Sahara over koelte niet te klagen.
Verder wordt op alle modellen een "ARC" (Automatic Ride Control) geïntroduceerd. Dit is een elektronisch systeem dat de vering automatisch aanpast aan de rijstijl en de omstandigheden. Het systeem kan kiezen uit drie standen: comfort, normaal en sport.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Van de band gerold

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken