Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

J. J. Visser promoveert op religie Pokot-stam

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

J. J. Visser promoveert op religie Pokot-stam

Antropologisch proefschrift zendeling

2 minuten leestijd

UTRECHT - „Zending en missie hebben ondanks alle interne verschillen deze positieve invloed, dat zij het kunnen opnemen tegen de tot god verheven staatsmacht. Dat zeg ik als gelovige ter wille van het Evangelie zelf. Maar dat is ook voor antropologen duidelijk". Met die opmerking verweerde dr. J. J. Visser zich gisteren tegen kritiek van een Amsterdamse, geograaf op zijn Engelstalige dissertatie over de Pokot-religie.

De 45-jarige promovendus beschrijft de Pokot-religie tegen de achtergrond van sociale, economische en historische motieven. Een grote plaats is ingeruimd voor een uitvoerige beschrijving van een aantal rituelen. Daarvoor verrichtte de van origine historicus in 1980 antropologisch veldwerk onder de verschillende Pokot-clans in Noordwest-Kenya. In de tweede helft van de jaren zeventig werkte hij tevens als zendeling in dienst van de Reformed Church of East Africa onder de Pokot.
De dissertatie maakt duidelijk dat de Pokot verschil zien tussen geesten „van boven" en „van beneden". Ook onderscheiden zij vijf vormen van het kwaad, een drietal „schaduwen" en een aantal vormen van (on)reinheid. Als rituele specialisten doen zieners, herbalisten en ingewanden-lezers dienst.

'Museumstuk'

De Pokot duiden heksen en dragers van „een boos oog" als „kwade" mensen. Het hoogste goed wordt voor hen samengevat in het begrip vrede. Dit thema is van centrale betekenis. Vrede betekent voor de Pokot welzijn in holistische zin, zo stelt Visser.
Dr. Drost van de Universiteit van Amsterdam, een van de opponenten, beschuldigde de promovendus van „museum-antropologie". De Pokot-rifuefën zouden een minder totiaal en stabiel karakter hebben dan Visser concludeerde. Ook zou hij de rituele betekenis van het dier hebben overschat. „De door u geboden cijfers maken op mij een onbeholpen indruk. Had u als onderzoeker niet empirischer te werk moeten gaan?" zo vroeg hij zich af.
Visser stelde daarentegen ook op veranderingen in de rite en het gebruik van de godsnaam te hebben geattendeerd. Verder voorzag hij diverse moeilijkheden voor eventueel empirisch onderzoek. „Binnen de stamreligies bestaan ontzettend veel variabelen. Ik heb slechts een indicatie willen geven", zo luidde zijn verweer.
Co-promotor dr. W. E. A. van Beek achtte de dissertatie een stap op weg naar de reconstructie van de Afrikaanse cultuur. „De vorm van werken die u ambieerde zal echter door weinig vakgenoten worden nagevolgd. Doordeweeks deed u uw onderzoek; zondags leverde u een preek. Dat moet u onder antropologen een zekere vorm van eenzaamheid hebben gegeven".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

J. J. Visser promoveert op religie Pokot-stam

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken