Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vervoersbond CNV eist meer dan FNV

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Vervoersbond CNV eist meer dan FNV

Onderhandelingsruimte geschat op 5,5 procent

3 minuten leestijd

UTRECHT - De bondsraad van de Vervoersbond CNV heeft gisteren besloten bij de komende cao-onderhandelingen uit te gaan van een onderhandelingsruimte van 5,5 procent (3 procent produktiviteitsstijging en 2,5 procent inflatie). Dat is een half procent meer dan de schatting van de Vervoersbond FNV Van deze ruimte moet 3,5 procent worden besteed aan loonsverhogingen en 2 procent aan werkgelegenheid en het oplossen van specifieke knelpunten per bedrijfstak.

De Vervoersbond FNV denkt dat de ruimte maar 5 procent is (2 procent inflatie in plaats van 2,5) en wil daarvan blijkens zijn nota cao-beleid 1990 de helft gebruiken voor de verbetering van inkomens en de andere helft voor meer werkgelegenheid. In de collectieve sector (spoorwegen, streekvervoer) zal wat meer aan loonsverhoging moeten worden besteed om achterstanden die daar zijn ontstaan in te halen. De Vervoersbond FNV loopt met zijn nota in de pas met het uitgangspunt van de vakcentrale FNV, dat van de beschikbare loonruimte de helft moet worden gebruikt voor loonsverhoging en de andere helft voor werkgelegenheid.

De Vervoersbond CNV wil per bedrijfstak bekijken welk percentage van de loonruimte wordt besteed aan uitbreiding van de werkgelegenheid. Belangrijke punten zijn daarbij scholing en vervroegde uittreding.

Als specifieke knelpunten die uit een deel van de loonruimte opgelost moeten worden, noemt de bond de uitbreiding van de onregelmatigheidstoeslag in het beroepsgoederenvervoer als voorbeeld en het inlopen van de achterstand die het streekvervoer op het stadsvervoer heeft.

38-urige werkweek

De FNV-bond wil de 38-urige werkweek verkorten tot 35 uur. Dat kan niet ineens in 1990. Er moet wel ruimte voor worden gereserveerd in een werkgelegenheidsfonds dat het mogelijk maakt in 1993 de stap naar de 35 uur te zetten. De gelden kunnen tijdelijk worden besteed voor bij voorbeeld arbeidsmarktanalyses en het opstellen en uitvoeren van een scholings- en wervingsplan. Dit om in 1993 volledige herbezetting mogelijk te maken van door de arbeidstijdverkorting vrijkomende banen.
De FNV-bond streeft ook naar verbetering van de inkomenspositie van uitkeringsgerechtigden, onder meer door in de cao's voor nieuwe uitkeringsrechtigden bovenwettelijke uitkeringen overeerf te komen. Voor wao-ers die buiten de al bestaande aanvullingen vallen, wil hij afspraken maken over een eindejaarsuitkering. De bond is bereid wat van de loonruimte in te leveren als de werkgevers meer premie moeten gaan betalen om de uitkeringen te kunnen koppelen aan de loonstijging in het bedrijfsleven.

Vaststelling

De bondsraad van de Vervoersbond FNV stelt in november definitief het arbeidsvoorwaardenbeleid voor 1990 vast. Bij de CNV-bond gaan de diverse vervoerssectoren de komende maanden aan de hand van de door de bondsraad vastgestelde arbeidsvoorwaardennota hun specifieke cao-voorstellen op een rijtje zetten.


Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Vervoersbond CNV eist meer dan FNV

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 30 september 1989

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken