Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ginjaar: Talen van etnische minderheden als examenvak

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ginjaar: Talen van etnische minderheden als examenvak

2 minuten leestijd

ZOETERMEER - Staatssecretaris Ginjaar-Maas van onderwijs wil in het voortgezet onderwijs naast het Turks en Arabisch ook de andere talen van etnische minderheden als examenvak.

Het ligt. in de bedoeling dat niet alleen kinderen die zelf of van wie de ouders afkomstig zijn uit betrokken landen van een dergelijke regeling gebruik maken. Ze moeten als moderne vreemde talen ook toegankelijk worden voor Nederlandse leerlingen. Dit staat in de concept-beleidsnotitie "Onderwijs in de eigen taal", die de staatssecretaris gisteren uitbracht. Daarin kiest zij voor verbetering van het onderwijs in de eigen taal voor kinderen uit andere landen, zowel op de basisscholen als in het voortgezet onderwijs. Zij komt tot de conclusie dat het onderwijs in de eigen taal onder schooltijd geen belemmering voor de leerprestaties van buitenlandse leerlingen vormt. Het kan volgens Ginjaar zelfs leiden tot betere resultaten in het onderricht in de Nederlandse taal.

Daarmee wijkt de staatssecretaris af van het advies "Allochtonenbeleid" van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR). De raad stelde voor het onderwijs in de eigen taal buiten schooltijd te houden. Een tweede bezwaar van Ginjaar daartegen is dat onderwijs in de eigen taal buiten school grote financiële en organisatorische consequenties met zich meebrengt. 

Uit recent onderzoek, zo schrijft de staatssecretaris in haar notitie, is gebleken dat het onderwijs in de'eigen taal onder schooltijd geen belemmering is voor de prestaties van buitenlandse kinderen in de andere vakken. Er zijn zelfs aanwijzingen dat betrokken leerlingen zich op school beter thuis voelen. Bovendien hebben ze een betere relatie met de leerkracht dan leerlingen die het onderwijs in de eigen taal buiten school of in het geheel niet volgen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

Ginjaar: Talen van etnische minderheden als examenvak

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 3 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken