Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geref. Kerken:

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Geref. Kerken: "Kairos" ook op ons zelf toepassen

„Handreiking om Pretoria nu wel illegitiem te noemen"

3 minuten leestijd

LUNTEREN — „Met deze besluitvorming zetten we een stap in de goede richting. Waar tijdens de besluiten in Seoel van de Wereldbond van Hervormde Kerken (WARC) grote verslagenheid heerste -omdat men niet eensgezind kon verklaren dat men de huidige Zuid-Afrikaanse regering illegitiem vindt-, komen wij als gereformeerden nu tegemoet aan onze Zuidafrikaanse vrienden". Dat zei ds. E. Overeem gistermiddag nadat de gereformeerde synode had besloten te zullen onderzoeken of de kritiek van onder andere het Zuid-Afrikaanse Kairos-document (op de kerken in het Westen) ook op de Gereformeerde Kerken van toepassing is.

De gereformeerde synode vroeg zich gisteren in Lunteren af wat zij moet doen met drie documenten waarin een aantal Zuidafrikaanse christenen een scherpe aanval op de apartheid doet. Naast het -vanwege de elementen uit de bevrijdingstheologie fel bekritiseerde- Kairos-document zijn dat de Belharbelijdenis en het Evangelisch Getuigenis. "Belhar" is een recent belijdenisgeschrift van de Nederduitse Gereformeerde Sendingkerk, de vroegere NG-Kerk voor kleurlingen, die door ds. Allan Boesak wordt geleid.
Het Evangelisch Getuigenis is opgesteld door een aantal christenen uit bepaalde vleugels van evangelische geloofsgemeenschappen, zoals sommigen uit de pinksterbeweging en de apostolische geloofszending.

„Vierde Formulier"

Een van de gereformeerde synodeleden noemde Belhar zelfs het vierde Formulier van Enigheid van de kleurlingkerk. In 1986 veroorzaakte het aanvaarden van deze belijdenis grote verdeeldheid in de NGSK. De commissie die de bespreking in de gereformeerde synode had voorbereid, wilde volstaan met een aansporing aan de plaatselijke gemeenten om kennis van de documenten te nemen. De vorige synode had de deputaten voor zending en werelddiaconaat en voor de oecumenische contacten met het buitenland opgedragen aan te geven welke betekenis de documenten voor de gereformeerden in Nederland zouden kunnen hebben.
Zij hadden grote problemen met deze opdracht gehad.
De documenten zijn volgens deputaten vooral bedoeld voor de Zuid-Afrikaanse situatie. De christenen in het Westen moeten zich weliswaar zeer inspannen „voor de ontmanteling van het apartheidsregime", maar dat houdt, aldus de deputaten, niet in dat de documenten van toepassing zijn op het racisme in Nederland.

Onvoldoende begrip

De Delftse predikant drs. W. J. Pantjes keurde deze houding af. Hij wees vooral op de kritiek die in het Kairos-document op de kerken wordt geuit. Volgens de Zuidafrikaanse theologen ontbreekt het de kerken aan een goede maatschappij-analyse en aan voldoende begrip van de manier waarop de politiek en politieke strategieën werken. Pantjes maakte melding van „dagelijks vele tientallen doden vanwege de apartheid". De synodecommissie liet zich door Pantjes en andere ontevreden synodeleden overtuigen en diende samen met de Delftse predikant het voorstel in de betekenis van de documenten voor de Nederlandse situatie te onderzoeken.
Tijdens de discussie werd door enkele synodeleden gevraagd' hoe de kerkelijke situatie in Zuid-Afrika nu eigenlijk in elkaar zit, gezien de verschillende handtekeningen onder de desbetreffende belijdenissen. „Wij weten niet hoe de kerkelijke verhoudingen daar zijn". Deputaten antwoordden dat niet zozeer getallen, van belang zijn als wel „de intentie in deze strijd". Deputaten en verschillende synodeleden waren zeer enthousiast over het optreden van de Zuidafrikaanse bevrijdingstheologen Boesak en Chikane tijdens de "Dag om te delen".
Diaken mr. H. A. Marquart Scholtz vond het Kairos-document echter te absoluut. Dat geldt bij voorbeeld de passage die zegt dat er geen hoop is dat de regering in ZuidAfrika het belang van het volk op het oog zou kunnen .krijgen. In de Sowjet-Unie verandert een tirannieke regering nadat deze zeventig jaar lang het eigen volk onderdrukt heeft. Ook het Evangelisch Getuigenis noemde hij polariserend. Hij zei bang te zijn dat het nu genomen besluit opnieuw polariserend zal gaan werken in de Gereformeerde Kerken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Geref. Kerken:

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 oktober 1989

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken