Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Rekeningrijden of accijns verhogen?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Rekeningrijden of accijns verhogen?

3 minuten leestijd

Het autoverkeer in de Randstad moet worden aangepakt, maar hoe? In ambtelijke kringen is wel eens gesteld dat het de goedkoopste manier zou zijn om niets te doen: geen nieuwe tunnels en nieuwe wegen meer, dan loopt het verkeer vanzelf vast en zullen de urenlange files de lust tot autorijden bij velen doen vergaan. Maar de maatschappelijke kosten van die aanpak zijn veel te boog. Ook het openbaar vervoer (althans het bus- en tramvervoer) zou dan immers stagneren.

Minister Maij-Weggen mikt voorlopig op het alternatief van de elektronische tolheffing, zo blijkt uit de tweede voortgangsrapportage van het Project Rekening Rijden, die gisteren aan de Tweede Kamer is gepresenteerd. Zeker in de spitsuren zullen automobilisten in de Randstad fors moeten betalen.

Daartegenover staat dat de aanleg van vier nieuwe tunnels (twee bij Rotterdam en twee bij Amsterdam) gewoon doorgaat. Milieuminister Alders is daar wel tegen, maar is waarschijnlijk niet bij machte een vuist te maken. Een probleem voor hem is ook dat zijn partijgenoten in de Randstad, provinciebestuurders en wethouders in de grote steden.'erg voor de nieuwe tunnels zijn. Een afremmen van het autoverkeer kan inderdaad het beste gebeuren via de portemonnee. Geld is nu eenmaal een belangrijk sturingsmechanisme. Elektronische tolheffing brengt voor de automobilist geen extra oponthoud met zich mee en als er maar voldoende heffingspunten zijn, wordt ook vermeden dat mensen sluiproutes gaan opzoeken om aan de tolheffing te ontkomen. Maar het is wel zo dat het hele systeem nog een studeerkamerprodukt is. Nergens ter wereld bestaat er een systeem van rekeningrijden op een schaal zoals minister Maij-Weggen wil gaan invoeren. Theoretisch moet het kunnen, maar dat sluit bepaald niet uit dat zich in dè praktijk allerlei complicaties zullen voordoen. Die zijn waarschijnlijk voor een groot deel wel op te lossen, maar dat kost tijd. Vaak worden die invoeringsproblemen onderschat.

Verder zal het duidelijk zijn dat een dergelijk systeem van elektronische tolheffing èn voor de overheid èn voor de automobilist allerlei kostbare voorzieningen vereist. Het systeem moet behoorlijk waterdicht zijn en fraudeurs niet te veel kansen bieden.

Invoering van het door Maij-Weggen voorgestelde rekening rijden veroorzaakt bovendien een niet onbelangrijk verschil tussen automobilisten die in de Randstad wonen en/of werken en hen die daar zelden of nooit komen. Destijds had minister Smit-Kroes de extra kosten voor de randstedelijke automobilist al eens geschat op ruim tweeduizend gulden per jaar. Dat is een behoorlijk bedrag.

Maar het is nu eenmaal een feit dat in de Randstad het autoverkeer meer een probleem vormt dan elders in het land. De filevorming op de wegen is daar veel groter, de vele waterwegen in dit gebied vereisen dure oeververbindingen en ook de milieubelasting als gevolg van het autoverkeer is daar belangrijk hoger. Maar dan nog rijzen er vragen of dat op deze manier verrekend moet worden.

Blijkt het rekening rijden niet realiseerbaar te zijn, dan is een verdubbeling van de accijns op motorbrandstoffen het alternatief voor de minister. Dat is een lastenverzwaring die niet tot de Randstad beperkt blijft, al kan men in de randprovincies soms gemakkelijker goedkoop tanken over de grens.

Met een globale maatregel als verhoging van de accijnzen wordt ook niet het effect bereikt dat rijden in de spitsuren duurder is dan daarbuiten. Maar vanwege alle te verwachten opstoppingen is het toch ook nu al zo dat automobilisten indien mogelijk de spitsuren mijden. Accijnsverhoging, liefst in EG-verband, is daarom een reëel alternatiefvoor het rekening rijden, dat niet alleen veel investeringen met zich meebrengt, maar ook met veel onzekerheden omgeven is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 februari 1990

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Rekeningrijden of accijns verhogen?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 13 februari 1990

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken