Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

„Niet getuigen zonder dat u zelf overtuigd bent

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

„Niet getuigen zonder dat u zelf overtuigd bent"

Prof. Van der Meiden over christelijk logo en SOW-flop

4 minuten leestijd

DRIEBERGEN - „Gelooft u mij nou maar, uit het oogpunt van de communicatiewetenschap is het proces Samen op Weg een regelrechte flop. Je werkt namelijk twee identiteiten weg zonder er een duidelijke nieuwe tegenover te zetten". Deze les gaf prof. dr. Anne van der Meiden gisteren aan de leden van het Christelijk Publiciteitscontact tijdens een bijeenkomst in het Koetshuis van Youth for Christ in Driebergen. „En", zo hield hij de persvoorlichters van de christelijke organisaties voor, „uw organisaties moeten zich grootschalig, inclusief een eigen logo, naar buiten toe presenteren".

In het Christelijk Publiciteitscontact zijn vertegenwoordigers —meest persvoorlichters- van allerlei christelijke organisaties actief, variërend van Youth for Christ tot en met de Besturenraad PCO. Binnenkort zal men met het Publiciteitsbureau Christelijk Nederland (PCN) officieel voor het voetlicht treden. Tevens zal dan een nieuw wekelijks nieuwsmagazine, dat PCN samen met het christelijk persbureau Internieuws (INS) gaat uitgeven, officieel worden gepresenteerd. Gisteren hield de bekende Utrechtse hoogleraar massacommunicatie en public relations een 'college', een inleiding over de profilering van de identiteit. De organisatie had prof. Van der Meiden een aantal concrete vragen voorgelegd ten aanzien van de begrippen cultuur, imago en identiteit, doelgroepenbeleid, vraag en aanbod en eenheid en verscheidenheid.

Een hele koopman

Met de hulp van viltstift en flapover én gewapend met zijn bijna onuitputtelijke voorraad anekdotes uit brede kerkelijke kring, onderhield hij zijn gehoor, „een enorme massa, want toen ik begon zouden er nauwelijks drie persvoorlichters geweest zijn en, tsjonge, jonge, nu zit de zaal vol".

„In ieder geval valt het ideaal nooit honderd procent samen met het imago, niet bij de NCRV noch bij het RD, omdat je met mensen werkt. Als je het haalt dat 60 procent van de werknemers echt verwant is met de identiteit, ben je een hele koopman", zo rekende de hoogleraar uit op grond van Amerikaans onderzoeksmateriaal.

Daarna zette hij uiteen wat meetbare identiteit is, wat beleefde identiteit inhoudt —„en, omdat je tegenwoordig alles in het Engels moet zeggen: dat is we-feeling en companypride"— en ten slotte wat de gewenste identiteit is. Op satirische wijze typeerde hij het werk van persvoorlichters: „U slingert de output van de gewenste identiteit de wereld in, rapporteert dat het allemaal nauwelijks lukt en maakt daar een rapport over, om zodoende uw enorme salaris waar te maken".

Strategie

Het imago, het beeld, dat mensen zich hebben gevormd, is belangrijk bij de afweging of ze geld zullen geven aan organisaties. „De aidsproblematiek of het alcoholvraagstuk doet mensen niet naar hun beurzen grijpen. En ja, de Nierstichting, dat is de gazelle onder de stichtingen, daarvoor geven de mensen ontzettend veel".

„Waar het nu voor de organisaties en u, hun persvoorlichters, om gaat, is dat ze de strategie in de gaten moeten hebben om dat beeld naar buiten te brengen dat ze wensen. Er zijn echter tegenwoordig veel problemen. want mensen vertonen een zogenaamd religieus koud-buffet-gedrag, ze pakken wat ze leuk vinden uit het brede aanbod van religiositeit".

Prof. Van der Meiden laakte de gedachte dat het er niet toe doet welke mensen er bij een organisatie werken. „Het kan niet dat een Jehova'sgetuige voorlichter is van Defensie of een agnost voorlichter van een zendingsorganisatie. Dat zijn extremen, maar het geldt ook anderszins. Ik zeg dan vanuit pragmatisch oogpunt. Als u niet mee wilt werken aan de produktie van dingen die in Zuid-Afrika verkocht worden, informeer daarover bij een bedrijf alvorens te solliciteren en solliciteer dan niet. En dat geldt ten aanzien van alle bedrijven en organisaties".

De Utrechtse hoogleraar vatte met één zin samen hoe de houding van medewerkers bij een christelijke organisatie —of welk bedrijf ook— moet zijn: „Je kunt niet verkopen of een doelstelling uitdragen zonder daarachter te staan. Anders gezegd: Je kunt niet getuigen zonder zelf overtuigd te zijn".

Tijdens de discussie kwam men nog eens terug op Samen op Weg. Van der Meiden: „Het allerergste is een eventueel compromis over de kerkorde". Over de theologische opleiding zei hij dankbaar te zijn dat de minister het mes op de keel heeft gezet om per 1 april haring of kuit te krijgen. „Een gebed zonder end met al die eigen cultuur. Leiden telt acht eerstejaars en Amsterdam een stuk of tien, maar niemand wil opdoeken. Maar per 1 april wil de minister antwoord".

„Als jullie willen, hebben jullie binnen tien jaar de profielopbouw van een overkoepelende christelijke organisatie rond en dat zal jullie allemaal ten goede komen", zo antwoordde de professor aan de voorlichters die veel vragen hadden over het probleem van identiteitsbehoud wanneer ze onder een gemeenschappelijk logo zouden gaan samenwerken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

„Niet getuigen zonder dat u zelf overtuigd bent

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 maart 1990

Reformatorisch Dagblad | 16 Pagina's

PDF Bekijken