Bekijk het origineel

Kosten trein stijgen meer dan van auto

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Kosten trein stijgen meer dan van auto

Consumentenbond: Terugdringen auto is fabeltje

3 minuten leestijd

DEN HAAG — Treinreizigers worden tot en met 1992 voor hogere kostenstijgingen geplaatst dan autorijders. De meeste automobilisten zijn in deze periode tussen de 2 en 3 procent extra kwijt, treinreizigers meer dan 7 procent.

De Consumentenbond stelt dat na een doorberekening van de plannen van het kabinet voor het woon-werkverkeer. Die zullen dan ook niet leiden tot het doel dat ze beogen, het terugdringen van het autoverkeer, aldus de bond.

De maatregelen die de Consumentenbond in zijn berekeningen heeft betrokken zijn de in november ingaande accijnsverhoging voor benzine met 8 cent per liter, de aftopping van het reiskostenforfait en de spitstoeslag van 25 procent op de motorrijtuigenbelasting die voor 1992 is aangekondigd. Minister Maij (verkeer) liet overigens gisteravond voor de Varatv weten een hogere spitstoeslag niet uit te sluiten.

Autokosten

Autogebruikers die minder dan 30 kilometer van hun werk wonen (87,3 procent van de bevolking), krijgen volgens de Consumentenbond in de randstad met een kostenstijging yan 2,8 procent te maken tot 1992., Buiten de randstad gaan de kosten voor die groep met 1,5 procent omhoog. Deze cijfers gelden voor benzinerijders.

Bij diesel- en Ipg-rijders binnen de randstad bedragen de kostenstijgingen respectievelijk 2,1 en 3,1 procent, uitgaande van een woon-werkafstand van hoogstens 30 km. Buiten de randstad zullen de kosten voor deze groepen helemaal niet stijgen.

Treinkosten

Daarbij dient aangetekend dat de Consumentenbond ten onrechte veronderstelt dat de spitsbelasting alleen in de randstad gaat gelden. Ook de al dan niet elektronische tol die het kabinet wil invoeren is, door gebrek aan informatie daarover, buiten beschouwing gebleven.

Tegenover de kostenstijging voor autogebruikers staat een veel hogere prijsstijging voor treinreizigers in het hele land, namelijk 7,6 procent tot en met 1992, aldus de Consumentenbond. Dat is het gevolg van het kabinetsvoornemen de tarieven voor openbaar vervoer jaarlijks met 3,5 tot 4 procent te laten stijgen vanaf volgend jaar.

Alleen de kosten van automobilisten die verder dan 30 km van hun werk wonen stijgen volgens de Consumentenbond de komende twee jaar meer dan die van treinreizigers. Dat komt omdat zij te maken krijgen met een aftopping van het reiskostenforfait. Het gaat hierbij echter om maximaal 10 procent van het totale aantal autorijders, aldus de Consumentenbond.

Een woordvoerder van Verkeer en Waterstaat stelt in een reactie dat de Consumentenbond ook de vaste autokosten in zijn berekeningen heeft meegenomen. De kabinetsmaatregelen zijn echter alleen gericht op de variabele kosten, omdat die het gebruik van de auto beïnvloeden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Kosten trein stijgen meer dan van auto

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 mei 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken