Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Des Prez

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Des Prez

2 minuten leestijd

Voor Luther bestond er geen groter componist: „Josquin is de baas van de noten, die hebben moeten doen wat hij wilde", schreef hij. Ook bij andere gelegenheden liet hij niet na de kwaliteiten van de grote Henegouwer te roemen. Hoewel diens oeuvre niet gering was, is er na zijn dood nog veel muziek ten onrechte aan hem toegeschreven, hetgeen dezelfde Luther deed opmerken dat Josquin het grootste deel van zijn werken na zijn dood heeft gecomponeerd.

Josquin des Prez (ca. 1440-1521) werkte voornamelijk aan rooms-katholieke hoven en schreef daarvoor zowel wereldlijke als kerkmuziek. Op het eind van zijn leven was hij beschermeling van Margretha van Oostenrijk, die hem tot proost van het Domkapittel in Condé sur l'Escaut, een stadje aan de Schelde, benoemde. Zijn missen en motetten schreef Josquin vooral in de zogenaamde kerktoonsoorten, bekend uit onze psalmboeken als dorisch en phrygisch. Vaak nam hij voor een complete zesdelige miscompositie een kort melodietje als uitgangspunt. De mis kreeg dan de bijnaam van dat wijsje. Zo staat op deze cd de Missa La sol fa re mi. Inderdaad duikt dit motief overal op. Hoewel het hier om een phrygisch gegeven gaat, sluiten lang niet alle delen phrygisch af, maar laten de mi als kwint van een kleine drieklank horen. Op een uit 1977 daterende opname speelt en zingt de Capella Antiqua München naast juist genoemde mis ook het beroemde vijfstemmige Miserere mei (Ps. 51). Het is geen eenvoudige opgave deze oude muziek zo te vertolken dat de emotionele lading overkomt bij de 20e-eeuwer. Dirigent Konrad Ruhland laat zijn kleine ensemble strak zingen en bedient zich van allerlei oude instrumenten om de muziek kleur te geven. Zo deed men het in Josquins tijd ook. Het resultaat is meer dan bevredigend. Men krijgt niet alleen een indruk hoe het ooit geweest moet zijn, maar de religieuze betekenis van deze muziek komt beter over, zeker als men dezelfde stukken verschillende keren beluistert.

De digitale heruitgave op cd is van goede kwaliteit en voor iedereen die belangstelling heeft voor het klinkend verleden een welkome aanwinst.

N.a.v. "Josquin Desprez, Missa La sol fa re mi en motetten"; Capella Antiqua München o.l.v. Konrad Ruhland; Victor; GD 71966.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Des Prez

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 25 mei 1990

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken