Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

FNV vreest chaos bij NS tijdens Sail '90

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

FNV vreest chaos bij NS tijdens Sail '90

2 minuten leestijd

AMSTERDAM - De Vervoersbond FNV is bang dat Sail '90 -het vijfjaarlijkse zeilevenement in de Amsterdamse haven- voor de Spoorwegen op een chaos zal uitdraaien. De bond heeft de NSdirectie in een brief gewaarschuwd daf de conducteurs vrezen voor chaotische toestanden op perrons en in treinen. „De boel kan uit de

hand lopen". jSS ^

De conducteurs willen niet de verantwoordelijkheid dragen voor calamiteiten die ze door eventuele onderbezetting niet aankunnen. Volgens de bond is er —onder meer door de vakanties— te weinig personeel voorhanden om de stormloop aan te kunnen.

Tijdens de vorige Sail-manifestatie moest NS ook alle zeilen bijzetten om de extra drukte te kunnen verwerken. Ook dit jaar worden tijdens de vijf Saildagen in totaal minstens vier miljoen mensen verwacht. Zeker een miljoen bezoekers zal de trein pakken.

NS verwacht de grootste drukte in het weekeind van 11 'en 12 augustus. Zaterdag wordt een topdag met 400.000 extra reizigers en zondag worden 250.000 extra klanten verwacht. In 'normale tijden' vervoert NS dagelijks 650.000 mensen.

Een woordvoerder van NS zei dat de vrees van de Vervoersbond voor chaotische toestanden ongegrond is. Krachttnpr Het zal een krachttoer worden om de extra reizigers te vervoeren, maar voor een chaos hoeït niet te worden gevreesd. „De veiligheid staat, net als bij de vorige manifestatie, bovenaan", aldus de NS-zegsman.

Volgens hem heeft NS inmiddels toegezegd dat per zes tot acht rijtuigen een conducteur zal worden ingezet. Dat komt neer op twee conducteurs op lange treinen. Ook krijgen de conducteurs op drukke stations extra assistentie. „We denken met extra inzet van personeel en materieel de drukte goed aan te kunnen. Net als de vorige keer", aldus de NS-woordvoerder.

NS vangt de extra drukte op door in het weekend de gewone dienstregeling helemaal om te gooien en een reeks pendeltreinen in te zetten. Al het materieel gaat dan de baan op. Extra strandvervoer tussen Amsterdam en Zandvoort en naar het AD-toernooi in de Rotterdamse Kuip kan NS er dan niet bij hebben. Door de week worden de gewone treinen van de dienstregeling zoveel mogelijk versterkt met extra rijtuigen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juli 1990

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

FNV vreest chaos bij NS tijdens Sail '90

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 juli 1990

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken