Bekijk het origineel

Dapper als een Boeing 747

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Dapper als een Boeing 747

Toch mooi, dat zweefvliegen, en ze blijven zelfs zeggen dat het helemaal niet gevaarlijk is

6 minuten leestijd

Ze hadden gezegd dat zweefvliegen van elk gevaar ontbloot zou zijn, maar als de lier de kabel aantrekt en de tweepersoonskist over het hobbelige weiland naar hoge snelheid wordt gestuwd, om vervolgens dapper als een Boeing 747 zijn kleine neus richting wolkendek te verheffen en op te stijgen naar zo'n driehonderd meter, dan valt het me allemaal nog niet echt mee. Als een gewonde zwaan werpt de kist de kabel van zich af. We zweven. Nu zou ik me vrij moeten voelen en onafhankelijk, maar pogingen in die richting stranden. Ik houd me kranig, dat spreekt.

Instructeur Remco de Jong zit achterin en informeert naar de welstand. „Eng?" „Hoezo, eng?" Er wordt voorin iets gemompeld over hoogte en snelheid, over een machteloos gevoel en een stukje wantrouwen aangaande het tere bouwsel van de kist, die er niet uitziet alsof hij bij een ongewenste aanraking met moeder aarde enigermate bescherming zal bieden.
„Onzin", weet Remco. „Dit gaat toch lekker zo. Veel veiliger dan een motorvliegtuig. Zo'n motor kan in brand vliegen. Dat kan bij een zweefkist niet. En kijk eens om je heen: Mooi hoor. En niks geen lawaai van motoren of propellers".

Houterige poten
Schichtige blik naar links. Even omlaag kijken. Oef. Wat hoog. Gauw weer voor je. Maar het went. Minder schichtig de blik naar rechts. Manmoedig omlaag geloerd. Koetjes met houterige poten staan rotsvast op een groen laken. Autootjes kruipen als een slak voorwaarts op wegen van het type B. Een speelgoedbos. Aardbewoners staan stokstijf op een erf. Keurige akkers. Sloten als een haarlijn. Van bovenaf ziet de wereld er toch gans anders uit. Minder opgeblazen, vriendelijker en aardiger.
Remco maakt even een bocht. De "bird" slaat zwiepend met zijn vleugels. Aai! Je houdt je hart en je stoel vast, hetgeen vast niet helpen zal in het geval er echt wat misgaat. Maar gaandeweg treedt de rust toch in en raak je overweldigd door de kalmte van zo'n geruisloze zweefvogel en de schoonheid van het aardoppervlak beneden.
Vreedzaam schommelend trekken we enkele baantjes boven Teuge en omstreken, om vervolgens aan de afdaling te beginnen.

Terug
Er wordt getrapt op pedalen en gestuurd met de stuurknuppel. De vogel verliest gaandeweg hoogte. Een diepe duikvlucht. „Misselijk?" informeert Remco, de instructeur. „Nee, nee, niet misselijk". Maar die aarde nadert zo snel. Oei, een sloot. Een hek. Twee koeien. Er overheen. Gelukt. Pfft. Het goedige toestelletje gehoorzaamt perfect.
Het weiland is klaar om ons te ontvangen. Bijna vijfhonderd kilo raakt de aarde. Het wiel bonkt over kluiten en gaten. Zweet parelt in de handen. Met een vaart schieten we over het veld. „Remco, remmen s.v.p.!" Dat geschiedt — en rustig, alsof er niets gebeurd is, loopt de vogel zijn baantje en keert terug naar het nest.
De koepel klapt open. Gordels worden losgemaakt en daar sta je dan weer met twee benen in de werkelijkheid. Toch mooi, dat zweefvliegen, en ze blijven zeggen dat het helemaal niet gevaarlijk is. Enigszins duizelig stap je wat rond en bewonder je —zij het wat laat— de koersvastheid van dit lichtgewicht oranje/witte luchtscheepje.
Zweefvliegen is niet zo elitair of zo duur als het lijkt. „Honderd gulden per maand", vertelt Henk Goosen, secretaris van de Vliegclub Teuge. „Wat is duur? Dat blijft betrekkelijk. Voor twaalfhonderd gulden per jaar kun je op Teuge net zoveel vliegen als je zelf wilt. Dat is toch niet duur?"

Naar Zwitserland
Misschien niet, maar zo'n kistje zelf is tamelijk aan de prijs: 90.000 gulden voor een eenzitter, voor 150.000 kun je er met z'n tweeën in. Maar de Vliegclub heeft er een stuk of acht en daarvan mag je dus voor een snip in de maand gebruik maken.
Op het vliegveld is het op deze zaterdagochtend een drukte van belang. Er zijn er die parachutespringen. Militairen kiezen het luchtruim en een heertje had vanaf Teuge deze morgen naar Zwitserland gewild, maar zijn vlucht werd afgezegd. Anderen zijn bezig met het vliegen van reclame. Het is oppassen dat je elkaar niet voor de voeten loopt.

„Het zicht is vandaag niét echt goed voor zweefvliegen", vertelt Goosen, terwijl hij naar de lucht wijst. Het zonnetje doet wel zijn best, maar het blijft wat heiig. „Een heldere lucht met een stevig windje, dat is voor ons het beste. En liefst met van die vriendelijke bloemkoolwolken met een platte onderkant".

Thermiek
Zweefvliegen is een bezigheid waarbij gebruik wordt gemaakt van zonne-energie. Een zweefvlieger zoekt warme opstijgende lucht op en laat zich door deze thermiekbellen omhoog brengen. Eenmaal boven, steekt de vlieger over naar een volgende thermiekbel, waarna het verhaal zich herhaalt. Er kunnen hoogten worden bereikt tot zo'n 2500 meter. Zo'n thermiekbel kan vergeleken worden met een heteluchtballon zonder omhulsel en ontstaat doordat de zon via het aardoppervlak de lucht plaatselijk sterk verwarmt.
Wat is er zo mooi aan zweefvliegen? Goosen: „De derde dimensie noemen ze dat. Dat stuk vrijheid in de lucht, het doet je alles vergeten. Je bent echt één met de natuur. Je bent afhankelijk van dé elementen, dat geeft rust. En dan dat uitzicht. Pas heb ik de hele dag gevlogen. Van Venlo tot Hoogeveen. Er is niets mooier. Dank zij stijgende luchtstromingen kun je urenlang in de lucht blijven".

Veilig
De TH in Delft had al eens vastgesteld dat zweefvliegtuigen onder bepaalde omstandigheden kritieke vliegeigenschappen vertonen. Van 1960 tot 1981 deden er zich in Nederland 656 ongelukken voor met zweefvliegtuigen. Daarbij vielen elf doden en raakten 39 vliegers tamelijk ernstig gewond. Ernstige gegevens, aan de hand waarvan echter niet kan worden aangetoond dat zweefvliegen een onveilige bezigheid zou zijn. De wet schrijft grondige inspecties voor, die aan het begin van elke vliegdag moeten worden uitgevoerd. Elke vlucht begint met een controle van de instrumenten en de stuurorganen. Via radioverbinding kunnen er mededelingen gedaan worden die voor de vliegers van belang kunnen zijn.
Goosen: „Geen enkele activiteit is geheel zonder gevaar. Kijk, toen mijn dochter veertien was, ging ze al helemaal alleen de lucht in. Om te kunnen vliegen komt ze nu steeds met de bromfiets hierheen. Ik weet zeker dat dat rijden op die bromfiets gevaarlijker is dan zweefvliegen".

Regendruppels
„Alleen regendruppels, die moet je vermijden. Druppels op de vleugels verhogen de luchtweerstand en verminderen de prestaties, waardoor het vliegtuig sneller gaat dalen. Voor je het weet, ben je weer beneden. Regen verstoort het vliegtuigprofiel en dat kan bij voorbeeld moeilijkheden geven bij het landen. Bij regen blijven we dus op de grond.. Of je moet kans zien tussen de buien door een vlucht je te maken".
Soms staat er in de krant: „Zweefvliegtuig maakt noodlanding". „Niks noodlanding", ontkent Goosen. „Gewoon, je haalt het vliegveld op de een of andere manier niet en landt dus ergens anders. In een akker van een boer bij voorbeeld. Dat gaat prima. Het is wel even uitkijken, want zo'n akker is natuurlijk veel kleiner dan een vliegveld. Van bovenaf kun je afstanden heel moeilijk taxeren en je kunt al helemaal niet onderscheiden waar er ergens een hekje of prikkeldraad loopt. Kom je daarin terecht, dan heb je dus schade.
De meeste boeren vinden het geen probleem als er eens een keer een vliegtuigje in hun land terechtkomt. Er is ook wel eens een boer die er een aardigheidje voor zijn kinderen of kleinkinderen aan over wil houden".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Dapper als een Boeing 747

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 juli 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken