Bekijk het origineel

„Verhoging accijns op benzine kost miljard

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

„Verhoging accijns op benzine kost miljard"

Prijsverschil met West-Duitsland al 47 cent

3 minuten leestijd

ROERMOND - Het Nederlandse bedrijfsleven staat in totaal een omzetderving van meer dan een miljard gulden te wachten wanneer de door minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat aangekondigde benzine-accijnsverhoging op 1 november doorgaat.

Dit heeft het hoofd van het structuurbureau P. D. Jansen van de Bovag voorgerekend aan een delegatie van Tweede-Kamerleden. Die bogen zich gisteren over de verschillen in benzineprijzen aan beide zijden van de Nederlands-Duitse grens.

Een groot gedeelte van dit verlies moet echter al toegeschreven worden aan eerdere accijnsverhogingen sinds 1 november 1986, maar volgens Jansen is de nieuwe accijnsverhoging per 1 november de druppel die de emmer doet overlopen. Hij baseert zijn berekeningen op een studie van het Nederlands Economisch Instituut.

Werkgelegenheid

Het grootste deel van de becijferde verliezen (585 miljoen gulden) is omzetderving op motorbrandstoffen. Daarbij komt 375 miljoen gulden minder binnen als gevolg van lagere omzetten op de verkoop van andere goederen, door het zogenoemde tanktoerisme en 55 miljoen gulden op aankopen in de winkels van de verschillende tankstations.

De financiële schade voor het Rijk aan derving van btw, accijns en loonbelasting becijferde Jansen op 525 miljoen gulden. Dit komt ook door verlies aan werkgelegenheid, ongeveer 3100 mensjaren.

De klappen komen in Limburg het hardst aan omdat deze provincie ook aan België grenst, aldus Jansen. Daar is de benzine 25 cent per liter goedkoper en diesel 5 cent. Met de Bondsrepubliek • bedraagt het verschil in benzineprijzen nu al 47 eent. De dieselprijs is ondertussen aan weerszijden gelijk.

Voor de Limburgse bedrijven zullen de omzetdervingen 430 miljoen gulden bedragen. De overheid zal daardoor alleen al in deze provincie 215 miljoen gulden aan inkomsten moeten derven. Dit afgezien van de uitgaven voor sociale uitkeringen voor circa 1300 Limburgers die dreigen werkloos te worden.

Secretaris L. Rooskens van de Limburgse organisatie van zelfstandige ondernemers, die de Tweede-Kamerleden samen met het actiecomité van meer dan driehonderd protesterende pomphouders had uitgenodigd, betwijfelt op grond van deze resultaten of het bedrag dat het Rijk wil ontvangen uit de voorgenomen benzine-accijnsverhoging wel wordt gehaald.

Rondrit

Tijdens een rondrit langs Nederlandse en Westduitse benzinepompen konden de zeven Tweede-Kamerleden (vier CDA'ers, twee WD'ers en een PvdA'er) zien dat de Nederlandse pomphouders weinig of totaal geen zaken meer doen in de grensstreek, in tegenstelling tot hun Westduitse collega's.

VVÜ-Tweede-Kamerlid H. Koning zei dat zijn partij mordicus tegen de voorgenomen accijnsverhoging is. Het Limburgse CDA-Tweede-Kamerlid W. Paulis merkte op dat een benzine-accijnsverhoging nu onverantwoord is, op grond van de verhouding tussen de prijsontwikkeling bij het auto- en het openbaar vervoer. Het PvdA-Tweede-Kamerlid K. van der Vaart zei geschrokken te zijn van de gevolgen van de gelijktrekking van de dieselprijs in Nederiand en de Bondsrepubliek.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 september 1990

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

„Verhoging accijns op benzine kost miljard

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 8 september 1990

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken