Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nieuwe veerboot op Westerschelde nodig

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Nieuwe veerboot op Westerschelde nodig

Provincie Zeeland wil snel ontwerp-opdracht

2 minuten leestijd

MIDDELBURG - Er moet zo snel mogelijk een nieuwe veerboot

komen, binnen

Het besluit hierover zal vier maanden genomen
worden. Een VVD-motie met deze intentie werd gisteren , unaniem door de Zeeuwse statenleden gesteund.

Het voorstel van de VVD komt mede naar aanleiding van een vrijdag gepresenteerd rapport over de vloot van de Provinciale Stoomboot Diensten. De PSD verzorgt de veerdiensten over de Westerschelde.

Volgens het onderzoek van het bureau Mardoc kan de verouderde enkel3ekker Prinses Beatrix maximaal nog vier jaar mee. In 1994 is vervanging noodzakelijk. De nog vrij nieuwe dubbeldeksveerboot Prinses Juliana kampt regelmatig met motorproblemen. De VVD en de andere fracties vinden het „met het oog op de bedrijfszekerheid van de PSD op de korte en lange termijn noodzakelijk dat een nieuwe boot in de vaart wordt gebracht. In de praktijk komt het er anders op neer dat twee verbindingen onderhouden worden met drie schepen".

Onderzoeksbureau Mardoc concludeert dat het definitieve besluit voor een nieuwe pont uiterlijk in de zomer van volgend .jaar moet worden genomen. Provinciale Staten vinden dat de ontwerp-opdracht voor het vaartuig nog deze statenperiode gegeven moet worden. Zeeland wil wel dat het Rijk meebetaalt. Daarom moet op korte termijn overlegd worden met de minister van verkeer, aldus de motie. Gedeputeerde De Voogd maakte gisteren duidelijk dat de directie van de PSD is gevraagd te reageren op het rapport. Daarna zullen GS een definitief standpunt innemen.

„Echte boot"

Volgens de VVD is de nieuwe boot mede noodzakelijk door de onduidelijkheden rond de vaste oever\erbinding (WOV). De fractie is daarover niet optimistisch, gezien de kostenverhoging als gevolg van een Belgisch veto tegen een brug. De zuiderburen willen dat schepen op de Westerschelde van en naar Antwerpen niet gehinderd worden. Andere —financiële- problemen verwacht de VVD door de hoge rentestand en de ontoereikende rijksbijdrage. „Voor 2000 komt de WOV er niet. Al die tijd moeten we dus verder met de PSD".

Ook de SGP wil haast maken met een besluit over een nieuwe veerboot. In tegenstelling tot bureau Mardoc, dat voorkeur heeft voor een dakloos autoveer, willen de staatkundig-gereformeerden een „echte boot, want in de wintertijd zal het zelfs in een auto niet altijd meevallen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 november 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Nieuwe veerboot op Westerschelde nodig

Bekijk de hele uitgave van woensdag 14 november 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken