Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Identificatieplicht

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Identificatieplicht

3 minuten leestijd

CDA-fractieleider Brinkman vindt dat er toch maar een algemene identificatieplicht moet komen. En wel met spoed. Zo nodig zal de CDA-fractie daartoe een initiatiefvoorstel indienen. Brinkman zei dat gisteravond op een spreekbeurt in Roermond.

Aanleiding hiervoor waren de perikelen rond de zwartrijders. De laatste jaren wordt van alle kanten gepoogd het zwartrijden in het openbaar vervoer tegen te gaan. Vooral in de grote steden had dat aanzienlijke vormen aangenomen. Kaartcontrole bij de bestuurder, meer controleurs en hogere boetes zijn de voornaamste instrumenten waarmee de zwartrijders worden bestreden.

In een opwelling van flinkheid heeft minister Maij-Weggen de boete voor zwartrijders zelfs verhoogd tot honderd gulden. Maar tot dusver ziet het ernaar uit dat zij daarbij, zoals men dat wel noemt, haar hand overspeeld heeft. De kantonrechters vinden dat die honderd gulden in geen verhouding staat tot de boetes die voor andere zaken worden opgelegd. Zij vonnissen dan ook lager.

Voor de zwartrijder die betrapt wordt, is het dus verstandiger om niet die honderd gulden aan de controleur te betalen maar om de zaak te laten voorkomen. Bovendien geven veel zwartrijders een valse naam op, zodat ze later niet meer terug te vinden zijn. Zij komen er dan helemaal goedkoop af. Op die manier hebben de controles op hen geen vat en raken de controleurs gedemotiveerd. Het grootste deel van hun werk is immers volstrekt zinloos. Zij voelen zich voor aap gezet.

Bij een algemene identificatieplicht zal het veel makkelijker worden om zwartrijders te achterhalen, ook al wordt het nooit een systeem dat voor honderd procent sluit. Tot dusver heeft de regering niet verder willen gaan dan een beperkte identificatieplicht.

Wat is er echter op tegen? In België kent men al zeventig jaar zo'n algemene identificatieplicht. Is België daardoor een totalitair land geworden, waar de rechten van de mens groot gevaar lopen? Dat zal toch niemand durven beweren.

Vaak wordt in discussies over deze zaak herinnerd aan de bezettingsjaren, toen voor alle Nederlanders een persoonsbewijs verplicht was. Ook Brinkman stond daar gisteravond bij stil. Maar het mag dan zijn dat daar voor de oudere generatie allerlei onplezierige herinneringen aan verbonden zijn, dat is (bijna een halve eeuw na de oorlog) toch geen reden om van een dergelijke identificatieplicht af te zien.

Mensen die zich keurig aan de regels houden, hoeven voor zo'n identificatieplicht niet benauwd te zijn. Zij hebben immers niets te verbergen. Anderen hebben inderdaad reden om zich zorgen te maken. Zij lopen, wanneer Brinkmans plannen doorgaan, straks een grotere kans om gepakt te worden. Dat geldt niet alleen voor zwartrijders, maar ook voor illegale vreemdelingen.

Het is thans in ons land een veel groter probleem om mensen zo ver te krijgen dat ze zich aan de regels houden dan dat we bezorgd moeten zijn voor een almachtige staat. En uit oogpunt van privacybescherming zijn er ook geen doorslaggevende bezwaren aan te voeren.

Wie in bus, trein of tram een geldig plaatsbewijs heeft, kan anoniem reizen. Wie betrapt wordt als zwartrijder, maar meteen de boete betaalt, hoeft zich evenmin bekend te maken. Alleen wanneer men niet bereid of in staat is te betalen en de zaak aan de Justitie moet worden voorgelegd, dan moet uiteraard duidelijk vastgesteld worden wie de overtreder is. Een algemene identificatieplicht is daarbij een bruikbaar middel.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 20 November 1990

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Identificatieplicht

Bekijk de hele uitgave van Tuesday 20 November 1990

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken