Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verminderd normbesef

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Verminderd normbesef

3 minuten leestijd

De boete van honderd gulden voor zwartrijders blijft voorlopig gehandhaafd. De beide regeringsfracties waren gisteren niet bereid een VVD-motie te steunen waarin minister Maij-Weggen werd opgedragen de forse verhoging van de boete ongedaan te maken.

Dat standpunt van de CDA- en de PvdA-fractie was waarschijnlijk meer ingegeven door politieke dan door zakelijke argumenten. Want de verhoging van de boete voor zwartrijders die op heterdaad betrapt worden, was een ondoordachte maatregel. Het leek heel wat, die verhoging van 25 naar 100 gulden. Maar minister Maij vergat dat het er niet alleen om gaat regels en wetten te maken, maar dat je ze ook moet kunnen handhaven.

Dat liep op minstens twee punten fout. Veel zwartrijders die weigerden te betalen, gaven een valse naam op, zodat ze voor Justitie onvindbaar waren. En wie wel zo eerlijk was om de juiste identiteit op te geven, kreeg van de kantonrechter een boete opgelegd die belangrijk lager was dan de honderd gulden die aan de controleur had moeten worden betaald. Op die manier werd het werk van de controleurs en de verhoging van de boete een aanfluiting.

Daar moet op korte termijn wat aan gebeuren. Een identificatieplicht voor gebruikers van het openbaar vervoer is een van de mogelijkheden. Bij de PvdA ligt dat punt duidelijk gevoelig. Zo is tijdens de kabinetsformatie afgesproken dat er geen algemene identificatieplicht komt, maar alleen een identificatieplicht in bijzondere omstandigheden. Zwartrijders in het openbaar vervoer zijn daarbij niet uitdrukkelijk genoemd, maar misschien kan de afspraak zo ver worden opgerekt dat ook zij eronder vallen.

CDA en VVD zijn duidelijk voor. Er zou dan een identificatiekaart moeten komen die zonder veel kosten kan worden aangeschaft. Tevens moet geregeld worden hoe het gaat men diegenen die zonder geldig plaatsbewijs in bus, tram, trein of metro worden aangetroffen en geen identificatiebewijs bij zich hebben of dat althans niet willen tonen.

Zijn de controleurs bevoegd hen aan te houden en aan de politie over te dragen en hoe loopt dat in de praktijk? Als die bevoegdheid ontbreekt of de politie (door tijdgebrek) onvoldoende meewerkt, wordt die identificatieplicht voor de harde kern van zwartrijders nog een wassen neus. En dan is er het probleem van de hoogte van de boete die de kantonrechter oplegt. Normaal is de boete hoger dan wanneer men meteen een transactie met de politie aangaat. Vandaar dat mensen veelal kiezen voor directe afhandeling. Dat zou betekenen dat de kantonrechter naar een boete van honderdvijftig of tweehonderd gulden moet, maar dat past niet in zijn tariefsysteem van boetes.

Daarnaast zijn er plannen om het zwartrijden langs civielrechtelijke weg aan te pakken. Dat betekent dat de zwartrijder beschouwd wordt als iemand die zijn betalingsverplichting ten opzichte van de vervoersmaatschappij niet is nagekomen en daarom een incassobureau of een deurwaarder aan de deur krijgt. Op die manier wordt de werkdruk voor het toch al overbelaste justitie-apparaat beperkt.

Toch zal het niet eenvoudig zijn het illegaal" gebruik van het openbaar vervoer ingrijpend terug te dringen. Hier is wel degelijk ook het verminderde normbesef, met name bij de jongeren, van belang. Vroeger was —onder invloed van de christelijke moraal— sterker het besef aanwezig dat het nu eenmaal niet hoorde om zonder geldig kaartje te reizen. Dat besef is thans sterk uitgesleten. In zo'n situatie is het heel moeilijk om met behulp van controles en straffen de mensen te dwingen zich aan de regels te houden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 28 November 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Verminderd normbesef

Bekijk de hele uitgave van Wednesday 28 November 1990

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken