Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wegvervoerders tegen vierdaagse werkweek

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Wegvervoerders tegen vierdaagse werkweek

NOB voorziet praktische problemen

3 minuten leestijd

UTRECHT (ANP) - NOBwegtransport, de grootste werkgeversorganisatie in het beroepsgoederenvervoer, wijst invoering van een vierdaagse werkweek af. De vierdaagse stuit op grote praktische problemen en is bovendien niet te betalen.

Dit heeft werkgeversonderhandelaar W. Belksma gisteren meegedeeld na afloop van de eerste onderhandelingsronde over de nieuwe cao voor het wegtransport (70.000 werknemers). De Vervoersbond FNV wil onder meer in het wegtransport de vierdaagse werkweek invoeren om de werkdruk terug te dringen. De Vervoersbond CNV, die de afgelopen jaren op één lijn zat met de FNV-bond, ziet geen heil in de vierdaagse.

Volgens Belksma is een vierdaagse werkweek theoretisch denkbaar, maar in de praktijk onmogelijk. De Vervoersbond FNV mikt op volcontinu-ploegendiensten van maximaal twaalf uur per dag. Verladers en winkelbedrijven zijn echter alleen overdag geopend. „Het wegtransport kan als dienstverlenende sector niet voorop gaan lopen", aldus Belksma.

Hij acht het bovendien een „illusie" om terug te gaan naar een 32-urige werkweek, terwijl de betaling blijft berusten op een'55-urige werkweek. De Vervoersbond FNV gaat uit van een 48-urige werkweek, maar na aftrek van rust en schaft blijft er effectief maar 32 uur over, aldus Belksma. De Vervoersbond CNV zou het al een hele verbetering vinden als chauffeurs rond de weekwisseling 60 uur vrij zouden hebben in plaats van de huidige 45. Op die manier komt een normale werkweek van maandag tot en met vrijdag in zicht.

Op het gebied van de inkomens varen de bonden van FNV en CNV wel dezelfde koers. Van de beschikbare ruimte van zo'n 5,5 procent moet 3,5 procent worden besteed aan het inkomen: 2,5 procent voor prijscompensatie en 1 procent voor loonsverhoging. De werkgevers bestrijden deze berekeningen. De produktiviteit in het wegtransport is gemiddeld niet met 3 maar met slechts 1 procent gestegen. Onderhandelaar Belksma wil niet zeggen bij welk percentage voor NOB-wegtransport de grens ligt. „Feit is wel dat alle verlangens van de bonden een veelvoud zouden vergen van de door hen zelf vastgestelde loonruimte".

Nachttoeslag

De met grote moeite verworven nachttoeslag kan wat de Vervoersbond FNV betreft vervallen als de werkgevers bereid zijn volcontinuploegendiensten in te voeren. In plaats van de nachttoeslag kan dan een onregelmatigheidstoeslag gelden die een nader vast te stellen percentage van het uurloon bedraagt.

De tijd-voor-tijd-regeling (compensatie van overwerk in vrije tijd) behoeft aanpassing. Voor elk overuur wil de FNV-bond 130 procent, waarvan 100 procent in vrije tijd en 30 procent naar keuze te besteden aan vrije tijd of geld. De Vervoersbond CNV wil deze regeling schrappen. Vanwege het tekort van zo'n 5000 chauffeurs komt er van compensatie toch niets terecht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 december 1990

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Wegvervoerders tegen vierdaagse werkweek

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 4 december 1990

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken