Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onvrede over Zeeuwse veerdiensten

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Onvrede over Zeeuwse veerdiensten

Groeiend aantal storingen en steeds vaker lange wachttijden

5 minuten leestijd

VLISSINGEN (ANP) Steeds vaker hebben de veerdiensten over de Westerschelde te kampen met storingen. [Maandag werd de veerboot Prinses Juliana tussen Vlissingen en Breskens wegens problemen met het roer uit de vaart genomen. Steeds vaker worden bevolking en bedrijfsleven dan ook geconfronteerd met wachttijden. En steeds vaker ook komen er geluiden van onvrede daarover, zowel van burgers als van politiek, gemeenten en bedrijfsleven.

„Storingen komen duidelijk te vaak voor", stelt voorzitter A. M. Kannekens van het departement Zeeland van de Nederlandse Maatschappij voor Nijverheid en Handel. „De veren zorgen voor heel veel onzekerheid en dat kun je in het bedrijfsleven niet gebruiken. Je durft aan de overkant geen afspraken meer te maken". Volgens hem wordt vooral Midden-Zeeland op economisch gebied de dupe van de slechte verbindingen. „Zeeuws-Vlaanderen kan zich wat dat betreft meer richten op België". Wanneer de Zoomweg, een nieuw stuk rijksweg bij Bergen op Zoom, gereed is, ligt Midden-Zeeland volgens hem in een hoefijzer van de verbinding Rotterdam-Antwerpen. Dat gaat, zo verwacht Kannekens, Zeeland economische activiteiten en dus welvaart kosten.

De Maatschappij voor Nijverheid en Handel, de Kamer van Koophandel en de vereniging van Zeeuws-Brabantse werkgevers hebben de veerbootproblematiek inmiddels aangekaart bij Gedeputeerde Staten. De statenfracties wezen er in hun algemene beschouwingen op de begroting voor 1991 zonder uitzondering op dat, in afwachting van een mogelijke Westerschelde Oever Verbinding (WOV), de veerdiensten bedrijfszeker moeten blijven.

Brief

Vrijwel alle Zeeuwse burgemeesters ondertekenden eind oktober een brief aan het provinciebestuur met dezelfde strekking. Een vertraging van uren, enkele dagen hiervoor, door mankementen aan de oprijbruggen was de figuurlijke „druppel" geweest.

Nog geen week later dobberde de Willem-Alexander door een elektrische storing urenlang met passagiers op de Westerschelde. En deze week moest dus de dubbeldekker Juliana door problemen aan het roer uit de vaart. De boot komt morgen weer in de vaart en zal direct na nieuwjaar definitief worden gerepareerd. Zolang vaart een enkeldekker, wat dus weer lange wachttijden betekent.

Voor begin volgend jaar is ook een ingrijpende reparatie aan de WillemAlexander gepland. Dan moet deze dubbeldekker weer een paar maanden uit de vaart. Dit kan pas nadat de Prinses Juliana van een nieuwe roerkoning (het stalen draaipunt waaraan het roer is bevestigd) is voorzien.

Het aantal achtergebleven auto's is in vier jaar tijd verdubbeld. In 1988 bleef bij de afvaarten 14 procent van de auto's achter, in 1989 was dat ruim 19 procent. In september van dit jaar zat het aantal achtergebleven auto's al boven het totaal van het jaar daarvoor.

Klemmende situatie

Secretaris mr. R. de Blij van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Midden- en Noord-Zeeland noemt de situatie een „ramp" voor met name Midden-Zeeland. „Het is bekend dat, naast de klemmende situatie voor de bevolking van ZeeuwsVlaanderen, het bedrijfsleven in Midden-Zeeland groot belang heeft bij een goede verbinding met het zuiden". Volgens hem bevestigt de kwetsbaarheid van de veerdiensten onomstotelijk het belang van een vaste-oeververbinding. „De besluitvorming hierover duldt geen getreuzel meer. Wanneer de mensen weten dat deze vaste-oeververbinding er komt, is er een vooruitzicht; dat werkt psychologisch positief', geeft De Blij aan.

Geen oplossing

Gedeputeerde J. D. de Voogd windt er geen doekjes om. Er is geen oplossing voorhanden, laat hij weten. „We kunnen ons nu eenmaal geen tweede reserveboot permitteren. En we worden geconfronteerd met een verouderde vloot". Hij ontkent dat zaken als onderhoud verminderd zijn met het oog op de mogelijke komst van de WOV, hoewel vervanging van de inmiddels afgeschreven reserveboot Beatrix anders volgens hem wel al eerder aan bod zou zijn geweest. Een beslissing over de aanschaf of huur van een nieuwe boot moet nu wachten tot een beslissing is genomen over het al dan niet aanleggen van de WOV. En deze vaste verbinding zal, als volgend jaar inderdaad een besluit valt, niet voor het jaar 2000 verwezenlijkt zijn.

Minister Maij-Weggen zei bij een bezoek aan Zeeland in oktober al dat „bij het vooruitzicht op een WOV niet al te moderne schepen voor lief genomen zullen moeten worden". Het grootste „zorgenkind" van de Provinciale Stoomboot Diensten is echter de nieuwste aanwinst, de dubbeldekker Juliana, nog geen vijf jaar oud. Deze boot kampt regelmatig met storingen aan generatoren en voortstuwingsmechanisme. De Voogd veronderstelt dat deze vitale onderdelen niet zijn berekend op de korte stukjes varen. De garantietermijn voor de Juliana is verstreken. Maar volgens De Voogd zijn er onderhandelingen gaande met de leveranciers

De Zeeuwse veerboten, vooral de boten die over de Westerschelde varen, hebben steeds vaker te kampen met storingen. Met een boot erbij zou de PSD „voorlopig een heel eind op streek zijn", aldus directeur Vos. De financjyële aspecten van de zaak en de aanpassingen die de nieuwe boot zou moeten ondergaan alvorens in Zeeland dienst te kunnen doen, zijn er de oorzaak van dat de PSD het aanbod nog niet met beide handen heeft aangegrepen. Directeur Vos verwacht in januari een beslissing over het al dan niet huren van de boot te kunnen nemen. De veerboot, die op korte termijn gebouwd zal worden, is van hetzelfde type als de Schulpengat, die donderdag door Verolme Scheepsbouw werd overgedragen aan de TESO voor het traject Texel-Den Helder. De boot zou gebruikt kunnen worden door de PSD totdat de TESO het schip nodig heeft, of totdat er een vaste oeververbinding over de Westerschelde ligt. om tot ombouw of aanpassing van de dubbeldekker te komen.

De Zeeuwse gedeputeerde benadrukt bij zijn uitleg dat er geen sprake is van een ondercapaciteit bij de veren. „De wachttijden ontstaan alleen op drukke momenten. Het zijn onze Randstadfiles". De realisatie van de Liefkenshoektunnel bij het Belgische Doel medio 1991 kan volgens De Voogd in de toekomst mogelijk het aanbod op de lijn Kruiningen-Perkpolder met naar schatting zo'n 30 procent terugbrengen. „We blijven streven naar een haalbare en betaalbare vaste-oeververbinding", aldus de Zeeuwse gedeputeerde. „Ook als de WOV doorgaat, zullen we alles op alles moeten zetten om de veerdiensten zo goed mogelijk draaiende te houden".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 december 1990

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

Onvrede over Zeeuwse veerdiensten

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 22 december 1990

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken