Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Spitsvervoer

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Spitsvervoer

3 minuten leestijd

De Nederlandse Spoorwegen waren gisteren niet ontevreden over het treinverkeer. Het extra studentenvervoer als gevolg van de uitgereikte OV-jaarkaarten viel mee. De maandagochtendspits is voor de Spoorwegen altijd een probleem. Vandaar dat men al blij was dat er gisteren niet meer vertragingen waren dan normaal. Ook vandaag viel de extra drukte mee.

Overigens zal pas na enkele weken duidelijk zijn wat de effecten zijn van de OV-jaarkaart voor studenten. Wellicht dat gisteren een aantal potentiële reizigers de stations gemeden heeft, uit angst voor langdurige vertragingen.

Duidelijk is wel, dat de invoering van de OV-studentenkaart voor de Spoorwegen op een ongelukkig moment gekomen is. Zij hadden toch al grote moeite om de groei van het aantal treinreizigers bij te houden. Aan een extra reizigersstroom was op dit ogenblik net geen behoefte, zeker niet wanneer die zich voor een belangrijk deel in de spitsuren zou aanbieden.

NS heeft gebrek aan treinen om al die passaiers een zitplaats aan te bieden, terwijl ook de capaciteit van het spoorwegnet onvoldoende is om het gestegen reizigersaanbod te verwerken. Ongelijkvloerse kruisingen kent ons railnet nog maar weinig, terwijl ook druk bereden baanvakken in het overgrote deel van de gevallen maar tweesporig zijn. Dat maakt het veelal onmogelijk om vertragingen in de treinenloop vlot op te vangen en een extra reizigersaanbod snel te verwerken.

Om allerlei redenen beijvert de overheid zich om het openbaar vervoer, en met name het railvervoer, te bevorderen. Maar overheid en NS zullen zich daarbij wel moeten realiseren dat de kwaliteit van het vervoer daarbij een belangrijke factor is. Wanneer mensen die ergens op tijd moeten zijn, min of meer verplicht zijn een trein eerder te nemen omdat ze er rekening mee moeten houden dat hun trein wel eens flinke vertraging kan hebben, bevordert dat de animo voor het treinreizen niet. Zeker niet wanneer de hele reis of een groot deel daarvan ook nog staande moet worden volbracht.

Dat leidt er al gauw toe dat men voor de auto kiest. Met de auto gaat de reis meestal sneller, zelfs al moet men daarbij rekening houden met files. In de auto is men (in tegenstelling tot de trein) altijd verzekerd van een zitplaats en bovendien biedt de eigen auto veel meer privacy. Voor al die pluspunten hebben veel mensen dan best wat geld over.

Kortom, als het openbaar vervoer meer klanten wil trekken, dan moet het ook kwaliteit leveren. De Invoering van de studenten-OV-kaart op een tijdstip dat NS toch al grote moeite had om de reizigersstroom te verwerken, is dan ook onverstandig te noemen.

NS is inmiddels bezig met een fors investeringsprogramma, waarbij allerlei knelpunten in het lijnennet (bij voorbeeld bij Gouda en Rotterdam) worden aangepakt en (bij voorbeeld rond Amsterdam) nieuwe aansluitingen worden aangelegd. Nieuw materieel is in bestelling.

Wellicht dat op korte termijn bepaalde snelbuslijnen kunnen worden gecreëerd om de druk op overbelaste trajecten te verminderen. Daarmee kunen ook snellere verbindingen tot stand komen tussen vervoerscentra die nu vanuit de NS-stations moeilijk te bereiken zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 januari 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Spitsvervoer

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 8 januari 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken