Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Prostitutie heet in Iran officieel tijdelijk huwelijk

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Prostitutie heet in Iran officieel tijdelijk huwelijk

Relatie heeft „positieve effecten op gezondheid "

6 minuten leestijd

TEHERAN - Wat moet een land met een gigantisch overschot aan alleenstaande vrouwen? Iran heeft na de oorlog met Irak met dit probleem te kampen en meent er een oplossing voor gevonden te hebben. President Rafsanjani: „Laat ze een 'tijdelijk huwelijk' aangaan, desnoods voor één nacht, als de begeertes maar worden gestild. Vechten tegen de menselijke natuur leidt tot ongewenste effecten".

De islamitische profeet Mohammed heeft volgens sji'ieten dit 'tijdelijke huwelijk' zèlf ingesteld èn gepraktiseerd. Sji'ieten concluderen daarom dat die huwelijksvorm ook nu nog van belang is. Soennieten geloven dat Mohammed inderdaad dit 'tijdelijke huwelijk' praktiseerde, maar dat hij het later voorgoed heeft afgeschaft. De meerderheid van de moslims veracht het Iraanse 'tijdelijke huwelijk'.

Ook veel leden van de sji'itische middenklasse en elite van Teheran beschouwen deze door president Rafsanjani bepleite 'huwelijksvorm' als gelegaliseerde prostitutie. De Iraanse theologische term voor deze kortstondige huwelijksvorm is "mutaa". Dat betekent letterlijk "genot". Een suggestie dat de Iraanse critici van Rafsanjani gelijk hebben?

Net en ordelijk

Rafsanjani: „Onze jeugd moet tegenwoordig wachten met trouwen tot men 25 of 30 jaar is, tot men een inkomen en een huis heeft. Pas dan mag men aan de vleselijke begeerten toegeven. En we weten allemaal dat jongens van 15 jaar die begeerten al hebben. De strijd die wij moeten voeren is niet tegen de menselijke natuur, maar we moeten vechten om een manier te vinden waarop onze jonge mensen hun bevrediging vinden op een nette, ordelijke, wettige manier".

De Iraanse president zei in zijn preek trouwens dat het weliswaar theologisch geoorloofd is om naast de 'gewone, permanente' vrouw nog een 'tijdelijke' te hebben, maar dat dit niet verstandig, is. „Echtgenoten moeten van de seksuele vrijheid geen misbruik maken om buitenechtelijke affaires te hebben. Getrouwde mannen moeten niet om een bevlieging hun gewone familiebanden verwoesten".

Bruidsschat .

Het 'huwelijk-voor-een-uur' is dus voor gehuwde mannen geoorloofd, maar niet nuttig. Rafsanjani wil de ongehuwde mannen en vrouwen behagen en tegelijk het burgerlijke gezinsleven beschermen. "Wet van het Genot" is de titel van een proefschrift waaraan de Iraanse islamitische vrouw Shahla Haeri meer dan tien jaar heeft gewerkt. Haar grootvader was een belangrijke ayatollah.

De resultaten van de studie van dr. Haeri naar het 'genotshuwelijk' zijn bepaald schokkend. In Teheran kan elke man zo'n 'huwelijk' aangaan met een ongetrouwde vrouw. Van tevoren moeten ze alleen even vaststellen hoe lang het huwelijk gaat duren en hoe groot de bruidsschat is die de 'echtgenoot' aan zijn 'echtgenote' betaalt.

In tegenstelling tot de gewone huwelijkssluiting, die uiteraard de regel is in Iran, hoeft het 'mutaa-huwelijk' niet te worden geregistreerd en er zijn geen getuigen nodig. Om het 'huwelijk' weer te ontbinden is geen echtscheidingsceremonie nodig.

De minimale lengte van het 'huwelijk' is één uur. Het kan maximaal 99 jaar duren. Het zal niemand verbazen dat het 'huwelijk-voor-een-uur' vaker wordt gesloten.

Kinderen

Een islamitische man mag tegelijkertijd evenveel 'tijdelijke huwelijken' sluiten als hij wil. Dit natuurlijk naast de vier 'gewone' vrouwen die hij volgens het islamitische recht tegelijk mag hebben.

Een vrouw mag maar één tijdelijk huwelijk tegelijk aangaan, en ze mag daarnaast geen gewone echtgenoot hebben. Na het verbreken van een tijdelijk huwelijk mag ze twee maanden lang niet hertrouwen. Als ze immers zwanger blijkt, moet vast staan door welke man het kind is verwekt.

Het belangrijkste onderscheid tussen prostitutie en dit Iraanse 'huwelijk' is dat kinderen die hieruit worden geboren door de wet niet als onwettig of buitenechtelijk worden beschouwd. Ze worden behandeld als de kinderen die de man uit zijn 'gewone' huwelijk heeft.

Het is voor een man overigens niet moeilijk aan deze verantwoording voor zijn kinderen te ontsnappen. Als een man zijn vaderschap ontkent, stelt de rechter hem meestal in het gelijk. „Gebrek aan bewijs", zo is dan de argumentatie.

Het 'tijdelijke huwelijk' is sterk in populariteit gestegen na de revolutie van ayatollah Khomeini in 1979, zegt dr. Haeri. „Tijdens mijn eerste veldwerk in 1978 lieten veel mensen in Teheran me weten dat deze huwelijksvorm in onbruik was geraakt".

Positieve effecten

Onder de sjah kenden maar weinig mensen de details van de mutaa-wetgeving. De sjah had de instelling nog net niet verboden, maar het werd ontmoedigd en wie een tijdelijk contract met een vrouw sloot, sprak daar niet over.

„Maar in 1981, toen ik weer in Iran was, zei bijna iedereen dat het 'mutaa-huwelijk' bezig was aan een snelle corne-back", aldus dr. Haeri. Het islamitische regime verkondigde voordelen en beroept zich op de koran om de instelling te rechtvaardigen.

Op middelbare scholen, in moskeeën, op radio en televisie en in kranten worden de zegeningen van het 'genotshuwelijk' breed uitgemeten.

Het heeft „positieve effecten op de sociale en morele gezondheid van het individu".

Vooral door de Golfoorlog tegen Irak heeft Iran honderdduizenden jonge mannen en echtgenoten verloren. Er is derhalve sprake van een enorm overschot aan vrouwen.

Opvallend is dat het 'tijdelijke huwelijk' vooral in de religieuze steden Qom en Mashad voorkomt. Dat zijn centra waar uit het hele land pelgrims naar toe trekken. Vooral onder de "moellahs", de religieuze leiders, is het 'genotshuwelijk' populair.

Motieven

Wat het boek van dr. Shahla Haeri vooral zijn betekenis geeft, is dat ze verder gaat dan een theologische en juridische verhandeling over het 'tijdelijke huwelijk'. Ze heeft talloze 'tijdelijke partners' geïnterviewd over hun motieven.

Mahvash is erg openhartig. Ze geeft toe dat ze het doet om het seksuele genoegen. Maar net als alle geinterviewde vrouwen geeft ze toe dat ze hoopt op een gewoon huwelijk.

Maasoemih trouwde erg jong, maar werd door haar humeurige man uit huis gegooid, nadat hij haar betrapte op een glimlach tegen een winkelier. Later sloot ze een tijdelijk huwelijk voor drie maanden. In die tijd werd ze zwanger. Haar partner weigerde het kind te erkennen dat daaruit werd geboren. Nu sluit Maasoemih voortdurend korte huwelijken, om in staat te zijn haar kind te onderhouden.

„In het algemeen worden vrouwen misbruikt door het systeem, maar sommigen hebben geleerd het te gebruiken", zegt dr. Haeri. „Sommige vrouwen met wie ik sprak, waren al getrouwd toen ze 13 jaar oud waren. Voor ze 20 waren, zette hun man hen al weer op straat".

Voor deze ontheemde jonge vrouwen vormde het tijdelijke huwelijk een manier om te overleven in een maatschappij die geen sociale vangnetten kent. Toch is het eenzijdig om te denken dat vrouwen zich alleen om het geld tijdelijk aan een man binden. „Dat is de officiële mythe", zegt dr. Haeri. Bijna alle vrouwen gaven toe dat ze ook een stuk warmte zochten, al was het maar voor een nacht.

Enthousiast

De meeste mannen die tijdelijk huwden prijzen zichzelf gelukkig. Dr. Haeri vertelt over moellah Hashim. Deze religieuze leider is enthousiast over het 'genotshuwelijk'. Zijn vrouw en vijf kinderen wonen ver van het bedevaartscentrum Mashad, waar Hashim werkt. Daarom sluit hij regelmatig korte huwelijken, meestal voor twee of drie uur.

Maar in het dorp van moellah Hashim gaat niemand zo'n contract aan, „want het is schandalig". En op de vraag of hij ermee zou instemmen als zijn 16-jarige dochter een 'tijdelijk huwelijk' sloot, is de moellah kort. „Nooit".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 1991

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Prostitutie heet in Iran officieel tijdelijk huwelijk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 februari 1991

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken