Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bestuurders niet overtuigd na bezoek aan tolpleinen Oslo

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bestuurders niet overtuigd na bezoek aan tolpleinen Oslo

„Te veel mogelijkheden voor sluipverkeer in Randstad"

4 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) - Een uitstapje van circa honderd randstadbestuurders en -ambtenaren naar de 'tolpleinen' van Oslo zaterdag, heeft niet geleid tot gewijzigde opvattingen over dit fenomeen. De bestuurders blijven bij hun afwijzende mening over deze vorm van tolheffing, die het kabinet ook in de Randstad wil invoeren.

De randstadbestuurders hebben kunnen constateren dat het systeem technisch uitvoerbaar is, maar zijn er allerminst van overtuigd geraakt dat via deze aanpak het autoverkeer kan worden teruggedrongen. Verder vinden ze dat de situatie in Oslo niet vergelijkbaar is met die in de Randstad. Dit blijkt uit uitlatingen van enkele betrokkenen gisteren.

Minister Maij (Verkeer) had het bezoek aan Oslo georganiseerd omdat ze hoopte dat het de bij de gemeenten en provincies levende bezwaren tegen tolpleinen zou wegnemen. Eerder nam een delegatie van Tweede-Kamerleden al een kijkje in de Noorse hoofdstad. De Kamer zette vervolgens het licht op groen voor de voorbereiding op de tolheffing in de Randstad, die in 1995 van start moet gaan.

Door de excursie van zaterdag is echter niemand overstag gegaan, aldus de Utrechtse wethouder van verkeer. Schouten. „Het was nuttig om eens een beeld te krijgen van het systeem, maar het gaat daar om andere hoeveelheden verkeer. Bovendien zijn de mogelijkheden tot sluipverkeer er veel geringer".

Abonnement

Oslo telt (inclusief voorsteden) zo'n 900.000 inwoners. Rond de stad liggen achttien tolpunten. Alleen het verkeer dat stadinwaarts rijdt dient te betalen, zoals dat ook de bedoeling is in de Randstad. Een passage kost ongeveer 3 gulden.

Dat bedrag kan worden betaald bij een kassa, bij een geldautomaat of via een abonnement. In dat laatste geval worden passerende auto's elektronisch geregistreerd en krijgt de bestuurder later een acceptgirokaart in de bus.

Het ruimtebeslag van de tolpleinen valt in Oslo erg mee, zo heeft de Haagse verkeerswethouder Meijer volgens zijn woordvoerder vastgesteld. Ook de vertraging die het verkeer oploopt is hem niet tegengevallen. „Automobilisten met een abonnement kunnen met 80 kilometer per uur doorrijden". Het sluipverkeer in Oslo is onmogelijk gemaakt door zijroutes af te sluiten of door eenrichtingsverkeer in te stellen. Dat werkt daar goed, stellen de deelnemers aan het bezoek.

Ze voegen er echter aan toe dat het aantal sluiproutes in de Randstad aanzienlijk groter is, zodat een dergelijke aanpak hier niet tot de mogelijkheden behoort. „In Oslo wordt tol geheven in een stedelijk gebied, hier moet dat gaan gebeuren tussen de steden in", aldus wethouder Passtoors van Vianen, in welke gemeente een tolplein is gepland.

Terugdringen

Sluipverkeer zal volgens de randstadbestuurders het voornaamste probleem vormen bij tolheffing in de Randstad. Passtoors zegt dat zijn gemeente nu al met 70 tot 90 procent sluipverkeer kampt. Hij vreest „een ramp" als daar door de tolheffing nog eens een fikse portie bijkomt.

Evenals Schouten en Meijer wijst hij er op dat de tolheffing in Oslo vooral de bedoeling heeft geld binnen te krijgen, terwijl bij Maij het terugdringen van het autogebruik vooropstaat. Dat laatste effect wordt in Oslo niet bereikt. Toen de tolheffing daar pas functioneerde, daalde het autoverkeer weliswaar met 4 proceriï maar dat effect was snel weggeëbt, aldus Meijer.

Hij meent dat de abonnementhouders geneigd zijn hun extra kosten als vaste autolasten te beschouwen en er niet minder om zullen rijden. Bovendien kent de Noorse hoofdstad al uitstekend openbaar vervoer, waarvan 70 procent van de reizigers gebruik maakt, zo stelt hij. Alleen mensen die op hun auto aangewezen zijn, blijven er rijden.

Neveneffect

Hoewel de randstadbestuurders hun negatieve mening over het tolsysteem dus handhaven, hebben zij niet de illusie dat ze de komst ervan tegen kunnen houden. „De regering wil dit kennelijk, dus daar moet je je bij neerleggen", reageert wethouder Passtoors gelaten.

Wel hopen de betrokkenen dat met name de aanpak van het sluipverkeer in de plannen van Maij zal worden verbeterd. De minister heeft weliswaar aangekondigd dit ongewenste neveneffect van de tolheffing krachtig te zullen tegengaan, maar hoe dat in de praktijk gestalte moet krijgen is de randstadbestuurders nog niet duidelijk. „Als het kan, dan moeten ze het maar eens laten zien", aldus Meijer.

Deze week zal het overleg tussen Rijk en gemeenten en provincies over de tolheffing worden voortgezet. Maij wil voor 1 april een besluit nemen. Uiteindelijk moeten er 24 tolpleinen komen rond de grote steden. De tarieven zijn nog niet bekend.

Ondanks de weinig positieve reacties bij de deelnemers, wenst de woordvoerder van de minister het bezoek aan Oslo niet als „mislukt" te bestempelen. „Doel ervan was de bestuurders te helpen bij hun standpuntbepaling. Ook als het oordeel negatief is, heeft het bezoek zijn nut gehad".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 maart 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Bestuurders niet overtuigd na bezoek aan tolpleinen Oslo

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 19 maart 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken