Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Volvo Car wil Hollandse driekleur maar ook Japanse vlag uitsteken

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Volvo Car wil Hollandse driekleur maar ook Japanse vlag uitsteken

„Autofabrikant hoeft niet nood2akeKjk groot te zijn"

7 minuten leestijd

HELMOND - De Nederlandse driekleur en de Zweedse vlag voor het hoofdgebouw van Volvo Car in Helmond wapperen fier. De vraag is echter hoe lang dit nog zo blijft. Krijgen ze gezelschap van de Japanse vlag of worden ze vanwege de slechte resultaten gestreken?

Volvo Car, in de jaren zeventig ontstaan uit de DAF-fabriek, moet in haar toch al zo turbulente bestaan weer een aantal belangrijke wissels nemen. Vorig jaar is het concern namelijk diep in de rode cijfers beland en daar moet wat aan worden gedaan. Maar daarnaast wordt er dit jaar wellicht een andere beslissing genomen, waardoor de positie van het concern in de automarkt duidelijk wordt versterkt.

Opstarten

Volvo Car is nu voor 70 procent eigendom van de Nederlandse Staat en voor 30 procent van Volvo Zweden. Begin deze maand hebben de Nederlandse Staat, Volvo Zweden, het Japanse Mitsubishi en Volvo Car echter een zogenaamde „letter of intent" getekend over Volvo Car.

Het is de bedoeling dat Volvo Zweden en Mitsubishi nieuwe modellen gaan produceren in een nieuwe gezamenlijke onderneming in Nederland, na een herstructurering van het huidige Volvo Car. In deze nieuwe onderneming zullen de aandelen gelijk worden verdeeld tussen de Nederlandse Staat, Volvo Zweden en Mitsubishi. De Nederlandse Staat verkoopt dus een deel van zijn aandelen aan de andere twee partners, zodat ze alle drie een derde van de aandelen hebben.

De nieuwe onderneming zal de produktie van de huidige Volvo Car 400-serie voortzetten. Daarnaast moet er een nieuwe produktielijn worden opgezet om nieuwe modellen te produceren voor zowel Volvo als Mitsubishi voor de Europese markt. De nieuwe produktiecapaciteit zal dan op 200.000 auto's per jaar worden gebracht.

Of de „letter of intent" daadwerkelijk wordt uitgevoerd, hangt van de onderhandelingen tussen de verschillende partijen af. Verwacht wordt dat de onderhandelingen een aantal maanden zullen duren. Mocht het tot een akkoord komen, dan zal het echter nog zeker een jaar of vier duren voordat de gezamenlijke produktie wordt gestart. Het opstarten van een nieuwe produktielijn neemt namelijk de nodige tijd in beslag.

Geen zinnig woord

Voor Volvo Car staat er dan ook veel op het spel. Met name omdat er over de invulling van de „letter of intent" nog veel onduidelijkheden zijn. „Je kan er alle kanten mee op", stelt de voorzitter van de centrale ondernemingsraad (COR) van het concern, G. Kortenoeven. „Ik kan er dan ook nog geen zinnig woord over zeggen. We moeten eerst wachten hoe het akkoord eruit zal zien. Wel hoop ik natuurlijk dat de werkgelegenheid behouden zal blijven", aldus de CORvoorzitter, die verder geen reactie wil geven op de inhoud van het overleg. Eind vorig jaar werkten bijna 9300 mensen bij Volvo Car.

In de onderhandelingen over de toekomstige opzet van Volvo Car loopt het assemblagebedrijf van het concern in Born, waar de auto's worden gemaakt, het minste risico. De werkgelegenheid komt hier niet in gevaar, omdat is vastgelegd dat Volvo Car auto's blijft produceren.

Anders ligt het echter in Helmond, waar de commerciële afdelingen en de afdeling onderzoek en ontwikkeling, die nieuwe modellen ontwerpt, zijn gevestigd. „Het is nog onduidelijk of Volvo Car straks zelf auto's zal blijven ontwerpen", stelt vakbondsbestuurder G. van Os van de Unie BHLP. „Als bij het concern alleen nog maar auto's van Volvo en Mitsubishi zouden worden gemaakt, dan verzetten we ons daar fel tegen. Volvo Car heeft immers ook met de 400serie weer bewezen dat het zelf een goede auto kan ontwikkelen", aldus Van Os.

De vakbondsbestuurder is van mening dat Volvo Car een echte autoproducent moet blijven. „Natuurlijk moet je samenwerken waar dat kan. Je hoeft niet twee keer het wiel uit te vinden, maar Volvo Car mag geen assemblagebedrijf worden". Ir. A. De/eye, voorzitter van de DELEYE ... „onzekerheid wegnemen"... raad van bestuur van Volvo Car, wilde gisteren bij de presentatie van het jaarverslag niets zeggen over de onderhandelingen, omdat de partijen dat hebben afgesproken. Wel maakte hij duidelijk dat het overleg nog lang niet is afgerond. „ledere partij heeft haar lijstje met wensen en daar wordt over gesproken. Gezien de meningsverschillen die er bestaan, kan het nog wel even duren".

Deleye toonde zich een groot voorstander van de samenwerking, maar niet tegen elke prijs. „Als er een contract wordt gesloten, dan moet dat Volvo Car een perspectief bieden. De continuïteit van het concern moet namelijk worden gewaarborgd, dat is voor mij het belangrijkste. En als het niet doorgaat, moeten we voor een andere strategie kiezen. Vandaar dat we op korte termijn duidelijkheid willen over de toekomst van het concern. Want de onzekerheid die nu bij het personeel bestaat, moet snel worden weggenomen".

Kortenoeven en Van Os hebben er vertrouwen in dat er een akkoord komt, al „zal het niet gemakkelijk zijn". Hun vertrouwen is mede gebaseerd op het optreden van Deleye. „Hij zal er hard voor knokken om het beste er uit te slepen", aldus Kortenoeven. Een sterk punt van Deleye is dat hij een grote kennis bezit, zegt Van Os. „Daarmee heeft hij in kringen van de grote autoconcerns veel respect afgedwongen. Dat komt in het overleg goed van pas. Ik hoop dat hij de Japanners dati ook kan bewegen tot het maken van goede afspraken".

Golfcrisis

Een duidelijke voorwaarde bij de samenwerking met Volvo Zweden en Mitsubishi is wel dat Volvo Car moet reorganiseren. Maar ook zonder die samenwerking zal het concern dat BORN Koninkrijk en Zweden. moeten doen, zo stelde Deleye gisteren, want de resultaten zijn vorig jaar drastisch verslechterd.

In 1989 boekte het concern nog een' winst van 55 miljoen gulden, 1990 werd daarentegen afgesloten met een verlies van 76 miljoen gulden. De belangrijkste reden voor deze verslechtering van het resultaat is de daling van het aantal verkochte auto's. Vorig jaar werden in totaal 118.763 Volvo's van de 300- en 400serie verkocht tegen 127.212 in 1989. De omzet in 1990 bleef overigens nagenoeg gelijk: 3,13 miljard gulden tegen 3,15 miljard gulden in 1989. Dat de omzet zich nog zo goed kon handhaven, vloeide onder meer voort uit gestegen verkopen van onderdelen en accessoires.

F. Sevenstern, lid van de raad van bestuur, gaf gisteren een verklaring van de reden waarom er in 1990 geen 130.000 Volvo Car's waren verkocht, zoals het concern dat begin vorig jaar had voorzien. Volgens Sevenstern waren de verkopen allereerst gedaald door de wereldwijde malaise in de verkoop van personenauto's. Deze malaise werd veroorzaakt door de teruggang van de economie en de Golfcrisis.

Volvo Car werd echter vooral getroffen door de grote economische problemen in Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Deze twee landen zijn voor Volvo Car namelijk zeer belangrijk, want hier zet het concern gemiddeld tussen de 40 en 50 procent van zijn auto's af. Vorig jaar liep de verkoop in Zweden en het Verenigd Koninkrijk echter terug met respectievelijk 25 en 12 procent. Door de tegenvallers in deze twee landen verkocht Volvo Car ruwweg 8500 auto's minder.

Dit jaar is de verkoop volgens Sevenstern ook uitermate slecht begonnen. Er werden aanvankelijk 25 procent minder auto's afgezet. Maar in maart —na afloop van de Golfoorlog— tekende zich een kentering af. De achterstand bedraagt nu nog 15 procent. „We lopen de achterstand dus in, maar we zijn er nog lang niet", aldus het lid van de raad van bestuur.

Om de rode cijfers van het concern weer te veranderen in zwarte, is Volvo Car ook bezig om de kosten te verlagen. Nu ligt het punt waarop winst wordt gemaakt bij een verkoop van 120.000 a 130.000 auto's per jaar. Maar de directie verwacht dat door de kostenbesparing van 200 miljoen gulden per jaar, die eind 1992 moet zijn gerealiseerd, dit punt wordt verlaagd naar 100.000 auto's.

Topman Deleye kan nog niet in-, schatten of Volvo Car dit jaar weer winst zal maken. „1991 zal voor ons een moeilijk jaar zijn en het zal dan ook een krachttoer worden om dit jaar positief af te sluiten". Maar de toekomst ziet hij niet somber in. „Volvo Car als Nederlands enige en bovendien kleine fabrikant van personenauto's zal nog maar eens opnieuw aantonen dat je niet noodzakelijk groot hoeft te zijn om je plaats in het, rijtje van de Europese automobielfabrikanten te behouden", zo besluit de Belg in Nederlandse dienst.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Volvo Car wil Hollandse driekleur maar ook Japanse vlag uitsteken

Bekijk de hele uitgave van woensdag 15 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken