Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kunstenaar als hulpprediker?

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Kunstenaar als hulpprediker?

3 minuten leestijd

Mag, of móet zelfs, de christenletterkundige en idem beeldend kunstenaar in zijn werk ook 'preken' en evangeliseren? Of zijn er aan een kunstwerk in taal of verf of corten-staal alleen andere eisen te stellen? Mag de kunstenaar die belijdt christen te zijn ook 'zo maar' min of meer autonoom scheppend bezig zijn? Volgens Hans Werkman is de schrijver of dichter primair geen (hulp)prediker. Als hij het door zijn werk 'toevallig' ook nog zou zijn, is dat mooi meegenomen. Maar de taak van een roman of gedicht ligt elders.

Is dat zo? Of moet een christen-kunstenaar in al zijn werk een wegwijzer zijn naar Christus? Mede over déze vragen ging het deze week in de lesmarathon van chr. hogeschool De Vijverberg in Ede. Het thema was "Christenzijn in deze wereld". Het doel van de 'Aktieweek' was geld inzamelen voor leprabestrijding door "Woord en Daad" in India.

Tijdens deze 24 uur durende lesmarathon was er een keur van sprekers over zeer uiteenlopende zaken. Drs. J. A. van Delden van de Evangelische School voor Journalistiek stond geprogrammeerd voor de vraag: wat is christelijke journalistiek? Schrijver Evert Kuijt over het getuigen met het woord. 'Majoor' A. M. Bosshardt (Leger des Heils) over "Het leger tot heil des volks". Dr. W. J. Ouweneel, die nu jaarlijks enkele maanden in Potchefstroom doceert, over de nieuwe situatie in ZuidAfrika. Er was nog veel meer, zoals Israël en het jodendom, films en dia's, en ook een politiek forum met de kamerleden drs. G. van Leijenhorst (CDA), M. Leerling (RPF) en ir. B. J. van der Vlies (SGP).

In dat kader mocht ik een college verzorgen over literatuur, kunst en de komst van het Godsrijk; wat heeft het RD met cultuur en literatuur te maken met het christenzijn in de wereld? Mede aan de hand van stellingen over christendom en cultuur gingen wij kort in op de kunstenaar in cle Bijbel, die geheel in dienst stond van de 'kerkelijke' gemeente; voor autonomie is geen plaats. Ook cultuur is een vorm van Gods-dienst en zelfs kunst als vorm van 'amusement' is nooit 'zó maar', doch moet altijd in dienst staan van het God-loven.

Babelse Kaïns-cultuur

Ik vroeg me ook af, of ex-christenen die naam maken als auteur (Wolkers, 't Hart, Siebelink etc.) die naam óók hadden verworven als ze christen gebleven waren. Zou 'de' kritiek hen dan doodgezwegen hebben? Waren ze zonder die 'splinter in hun ziel' nooit tot deze schrijfdrift gekomen? Of wordt hun kunstenaarschap afgemeten aan de wijze waarop ze hun oude nest beschreven?

Maar ook de reformatorische auteur en schilder heeft soms last van die 'ik-cultuur' uit Babel, van het Kaïns-egoïsme, dat haaks staat op het bijbelse altruïsme. Als zo'n kunstenaar de kritiek op zijn te 'goedkope' versjes of te gemakkelijk voorspelbare schilderwerk afwijst met „ik maakte dit ter ere Gods", bedoelt hij ten diepste: blijf met je kritiek van mijn maaksel af.

Als slotstelling bracht ik naar voren, dat bepaalde kunstvormen op zichzelf bijbels gezien niet 'heiliger' of verantwoorder zijn dan andere. Muziek of literatuur is niet per se 'christelijker' dan sommige podiumkunsten. Maar het komt wèl aan op de totale heiliging van al onze cultuuruitingen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

Kunstenaar als hulpprediker?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 17 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken