Bekijk het origineel

Heineken in aanval op alcoholvrije biermarkt

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Heineken in aanval op alcoholvrije biermarkt

Bedrijf wil oude marktaandeel heroveren

3 minuten leestijd

DEN HAAG (ANP) — Heineken is een offensief gestart om zijn verloren marktaandeel op de Nederlandse markt voor alcoholvrij/arm bier te heroveren. Het bedrijf maakte gisteren bekend dat er een vernieuwde Buckler komt, alcoholvrij in plaats van alcoholarm en met een andere smaak. Het vfordt via de horeca ook uit het vat aangeboden.

Heineken, dat met de introductie van Buckler in 1988 naar eigen zeggen de markt voor bier met minder alcohol „openbrak", bereikte aanvankelijk een marktaandeel van 80 procent. De brouwerij uit Zoeterwoude heeft inmiddels flink terrein moeten prijsgeven aan Bavaria uit Lieshout, dat een alcoholvrij bier produceert.

Oude smaak

„We willen op de markt voor alcoholvrij/arm bier opnieuw leider worden", aldus een woordvoerster van Heineken. Volgens haar heeft onderzoek uitgewezen dat het publiek de oude smaak van Buckler niet meer waardeert. Bovendien blijkt er in de belevingswereld van de drinker toch een groot verschil te bestaan tussen alcoholarm (circa 0,5 procent) en alcoholvrij (nog geen 0,01 procent). Begin maart ging Grolsch met het merk Stender ook al over van „arm" naar „vrij".

De brouwers schatten het aandeel van de alcoholvrije en alcoholarme biersoorten in ons land op 6 tot 9 procent. Bavaria zegt marktleider te zijn met 60 procent. Grolsch bevestigt dat en schat het aandeel van het eigen Stender en van Buckler samen op 30 a 35 procent. Stender is daarb"ij wat groter dan Buckler. Voor het overige hebben Dommelsch en het Duitse Clausthaler nog enkele procenten. Heineken zwijgt over de huidige percentageverdeling.

De invoering van het nieuwe Buckler in fles en fust vindt plaats op 17 juni. Het is voor het eerst dat alcoholvrij bier dan uit de tap verkrijgbaar is. Een probleem daarbij was steeds de koeling, omdat het bacteriedodende alcohol ontbreekt. Heineken zegt nu echter een tapsysteem te hebben ontwikkeld waarbij het vat, de leidingen en aansluitingen voortdurend koel blijven.

Tap

De non-alcoholische bieren van Bavaria en Grolsch komen vooralsnog niet uit de tap. Bavaria kan nog steeds de vraag naar het alcoholvrije flessebier niet aan en steekt liever daar zijn energie in. „De markt groeit nog steeds", aldus een woordvoerder van de Brabantse brouwer.

Grolsch neemt al wel proeven maar zet nog vraagtekens bij de commerciële haalbaarheid. Bovendien voorziet het bedrijf juridische problemen bij het serveren uit de tap omdat al snel het risico bestaat dat een alcoholvrije klant -zeker bij grote drukte- abusievelijk een gewoon pilsje krijgt geserveerd. „Ook speciale glazen kunnen opraken", aldus een woordvoerder.

Marktleider Bavaria is niet bang voor de aanval van Heineken. „De smaak zal winnen. Het oordeel is aan het publiek". De woordvoerder wijst erop dat Bavaria in 1988 op de Nederlandse markt kwam, maar twaalf jaar eerder al begon met de levering van alcoholvrij bier aan Afrika en het Midden-Oosten, waar geloofswetten het drinken van alcohol verbieden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Heineken in aanval op alcoholvrije biermarkt

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken