Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

GS Zeeland willen WO V versoberen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

GS Zeeland willen WO V versoberen

„Mer-variant financieel onhaalbaar"

3 minuten leestijd

MIDDELBURG (ANP) - De Westerschelde-oeververbinding (WOV) zoals die in de milieu-effectrapportage (mer) wordt omschreven, is financieel niet haalbaar. Gedeputeerde Staten (GS) van Zeeland hebben om die reden gisteren onder meer een aantal versoberingen voorgesteld.

Zo zou de vaste oeververbinding Stoomboot Diensten (PSD) en anderminder dan de vier geplande rijbanen moeten krijgen en zou het bruggedeelte lager en het tunnelgedeelte hoger worden dan gepland. Verder zou een aantal ongelijkvloerse kruisingen van de toeleidende wegen moeten worden omgezet in gelijkvloerse en zou een gedeelte van het doorgetrokken wegvlak moeten worden weggelaten. Ook wordt nog bekeken of de opritten steiler en dus korter aangelegd kunnen worden. GS willen verder de exploitatietermijn en de termijn van het beschikbaar stellen van de overheidsbijdrage verlengen van 25 tot 30 jaar.

Ook stellen zij een mogelijke tariefsverhoging voor van maximaal 20 procent voor de huidige veerdiensten over de Wester.schelde. De opbrengst hiervan zou enerzijds mede dienen voor de liquidatie van de Provinciale zijds de financiële haalbaarheid van de WOV vergroten. Deze verhoging zou, in fases, pas ingezet worden als zekerheid bestaat over de financiële haalbaarheid van de WOV. Dit zal op zijn vroegst eind 1992 het geval zijn.

Nieuwe boot

Het college besloot eerder al onderhandelingen met de twee beoogde exploitatiemaatschappijen te beëindigen en aanbesteding op de Europese markt voor te staan. Gedeputeerde ir. J. I. Hennekeij maakte gisteren bekend dat het project nu in twee fasen zal worden aanbesteed, in eerste instantie het ontwerp en de bouw en in tweede instantie de exploitatie en financiering. Dit zou financiële voordelen bieden en tevens raadzamer zijn in verband met onderzoek naar mogelijke overheidsexploitatie.

Het ministerie van verkeer en Waterstaat is inmiddels bereid gevonden aan de restschulden van de veren en de wachtgelden voor het PSD-personeel, na de ingebruikname van de WOV, van 1992 tot 2000 jaarlijks 10 miljoen gulden bij te dragen. Hennekeij stelde gistermiddag dat daadwerkelijke invulling van een gedeelte of alle voorgestelde versoberingen afhankelijk is van de offertes voor de WOV.

Hij deelde verder mee dat er nog met twee van de drie bedrijven die een dubbeldeksveerboot voor de diensten over de Westerschelde te huur aanboden, Teso uit Texel en Vroon uit Breskens, overleg gevoerd wordt. Een nieuwe boot is nodig omdat de Beatrix in 1993 uit de vaart moet. De huidige rijksbijdrage van 32 miljoen gulden per jaar voor de PSD is volgens het college ontoereikend om een nieuwe boot te huren. Het college wil, voor een huurcontract wordt aangegaan en naar verwachting voor de zomervakantie, duidelijkheid hebben over de rijksbijdrage van 1992 tot 1999. In de komende weken is hierover overleg.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

GS Zeeland willen WO V versoberen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 29 mei 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken