Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Annet krijgt les van haar eigen vader

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Annet krijgt les van haar eigen vader

„Ik ga niet expres foute antwoorden opschrijven voor een lager cijfer"

4 minuten leestijd

Les krijgen van je eigen vader — de meeste leerlingen moeten er niet aan denken. Voor de 13-jarige Annet van Engelen uit Nunspeet was het begin dit schooljaar ook even slikken, toen ze hoorde dat ze biologie van haar vader zou krijgen. Nu het schooljaar bijna om is, zegt ze: „Ik vind het juist leuk om van pa les te krijgen". Giechelend: „In de klas noem ik hem altijd meneer. Dat was de eerste weken wel ontzettend wennen".

Het was een foutje van de roosterkamer waardoor Annet bio krijgt van haar vader. In een verlaten lokaal van het Van Lodensteincollege te Amersfoort vertelt de eersteklasser dat zij is verwisseld met haar nicht Élsa van Engelen, die ook in de eerste klas zit. Het was de bedoeling dat Elsa twee uur per week biologie zou krijgen.

„Mijn vader hoorde het tijdens een lerarenvergadering in de zomervakantie. Hijzelf had er geen moeite mee, maar hij wilde wel weten hoe ik erover dacht. Echt leuk vond ik het niet, maar we spraken af dat We het toch maar zo zouden la

Wennen

In de klas noemde Annet haar vader van meet af aan me

Choice-uitslag
B en A waren de goede antwoorden op de Choicevragen over Nicholas Turner. De kaart van Annelies Hegeman uit Amersfoort werd uit de stapel inzendingen getrokken. De cadeaubon is al onderweg. Van harte! (Volgende week een nieuwe Choiqe. Tot dan.) neer. ..De eerste weken was dat ontzettend wennen, maar nu gaat het automatisch. Ik noem mijn vader zo, omdat hij mij meer als leerlinge voor zich heeft dan als dochter.

Zelf ziet hij dat ook zo. Hij doet in de klas tegen mij precies hetzelfde als tegen alle anderen. Ik krijg net zo goed een beurt of een waarschuwing. ..Annet, luisteren". En dan zegt-ie thuis: „Poehoe, wat was jij vandaag druk zeg".

Straf? Nee, heb ik nog nooit van hem gehad, maar mijn vader geeft bijna nooit straf. Hij kan goed orde houden en maakt best wel vaak grapjes. Als het in zijn les altijd een rommeltje was, zou ik me erg akelig voelen, denk ik.

Heel af en toe gebeurt het dat leerlingen naar mij toekomen om te zeggen dat ze iets stom vinden. Pas mocht er in de klas niet getrakteerd worden. 'Dat vond iedereen raar. Voor mij is dat niet leuk, als anderen dat zeggen. Ze hebben het tenslotte over je eigen vader. Maar je wilt ook je klasgenoten niet afvallen. Daarom zeg ik in zo'n geval: „Vind je het niet leuk? Nou, dan moet je bij mijn vader zijn hoor. niet bij mij"".

Masker

Thuis spreken Annet en haar vader geregeld over de klas. „Pas zette iemand opeens een eng masker op zijn gezicht. Iedereen lachte, maar mijn vader ging gewoon door. Onder het eten plaagde ik hem: „Zo, daar zat u mooi mee hè?" „Nee hoor", zei hij toen. „daar ga ik gewoon niet op in"".

Soms vraag ik hem: „Krijgen we morgen soms een SO?" Dan antwoordt hij; „Zeg ik niet, want dat weten de andere leerlingen ook niet". Eén keer heb ik, heel per ongeluk, een vraag gezien. Mijn vader zat beneden in de kamer achter zijn computer te werken aan een overhoring voor onze klas. Hij had er geen erg in dat ik de kamer binnenkwam. Over zijn schouder las ik de eerste vraag. „O", riep ik, „wat m.akkelijk zeg, die eerste vraag". „Hé, dat mag jij niet zien"". Annet lacht. „Maar toen ik de volgende dag de SO voor me kreeg, was de vraag toch veranderd".

Matsen

Eén ding wil Annet per se voorkomen: dat leerlingen gaan denken dat haar vader haar , matst door haar een hoog cijfer te geven terwijl ze een lager verdient. „Dat zou ik erg vervelend vinden. Maar ik ga niet expres foute antwoorden opschrijven om een lager cijfer te halen. Wel heb ik mijn vader gevraagd of hij mijn werkstuk, over de leeuw, door een andere leraar wil laten nakijken".

En Annet haalt hoge cijfers voor bio, gemiddeld een 9. Kijkt meneer Van Engelen toch niet ietsje soepeler na bij zijn dochter? „O nee", zegt hij, knipogend naar Annet. „En dat hoeft ook niet, want Annet kan in dit vak goed meekomen. Het zou anders worden als ze veel onvoldoendes haalde. Dat is voor niet één vader leuk, ook voor mij niet. Ik zou in dat geval best wel eens in de verleiding kunnen komen om foutjes door de vingers te zien".

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorisch Dagblad

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Annet krijgt les van haar eigen vader

Bekijk de hele uitgave van maandag 3 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken