Bekijk het origineel

Westerschelde veiliger door walradarketen

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Westerschelde veiliger door walradarketen

Staatshoofden verrichten openingshandeling

3 minuten leestijd

VLISSINGEN/ZANDVLIET (ANP) - Koningin Beatrix en koning Boudewijn tiebben gisteren, ieder op eigen grondgebied en in elkaars aanwezigheid, de walradarketen ten behoeve van de scheepvaart op de Westerscheide officieel in gebruik gesteld.

De Koningin legde in het Schelde Coördinatie Centrum (SCC) in Vlissingen door een druk op de knop contact met een patrouillevaartuig. Na een helikoptervlucht naar het Belgische Zandvliet volgde de Belgische koning hier haar voorbeeld.

Bij de officiële handelingen waren onder anderen minister Maij-Weggen van verkeer en waterstaat, de Belgische minister van buitenlandse zaken M. Eyskens en gemeenschapsminister J. Sauwens aanwezig. In Vlissingen legde ir. M. Buis, waarnemend directeur van de regio Scheldemond van het directoraat-generaal voor de scheepvaart en maritieme zaken en leider van het walradarketenproject, Beatrix en Boudewijn de werking van het geavanceerde systeem uit.

Kronkelig

De keten bestaat uit achttien radarsensoren die een gebied bestrijken vanaf de Noordzee tot het centrum van Antwerpen met een lengte van ongeveer 130 kilometer. De radarbeelden worden opgevangen op bemande centrales in Zeebrugge, Vlissingen, Terneuzen, Hansweert en Zandvliet.

Door de walradarketen is de efficiency en de veiligheid op de Westerscheide aanzienlijk vergroot. Op de rivier varen jaarlijks ongeveer 60.000 binnenschepen, 55.000 zeeschepen en er zijn jaarlijks 45.000 veerbewegingen, zo meldde Buis. De aan- en afvoer van vloeibaar gas hier is de grootste van West-Europa en van Vlissingen tot Antwerpen is de Westerscheide een kronkelige rivier met scherpe bochten en nauwe passages.

De Scheldewalradarketen biedt een overzicht van de verkeerssituatie op het betreffende gedeelte van de Westerscheide en beschikt daarnaast over een databank met gegevens over de schepen. Aan het systeem is vijf jaar gewerkt.

Met het project is een investering gemoeid van 200 miljoen gulden. België neemt hiervan 90 procent voor zijn rekening. Ten behoeve van het systeem zijn ongeveer duizend mensen, zowel walpersoneel als loodsen omgeschoold.

Exxon Valdez

Minister Maij-Weggen wees er gisteren tijdens de bijeenkomst in België op dat het ongeluk met de Exxon Valdez en de enrstige gevolgen hiervan waarschijnlijk door een verkeersbegeleidend systeem voorkomen had kunnen worden.

Elke aarzeling met het oog op de met het systeem gemoeide kosten, zoals in de Verenigde Staten het geval was, zijn volgens haar dan ook onterecht. „Deze mogelijkheden", zo stelde zij ten aanzien van de nieuwe faciliteiten, „gekoppeld aan de speciale behandeling van schepen met gevaarlijke stoffen verkleinen de kans op milieurampen. En dat is niet alleen in het belang van de gemeenten die aan de Westerscheide liggen, maar van ons allen".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Westerschelde veiliger door walradarketen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken