Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bij Volvo Car moeten zeer veel banen weg

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Bij Volvo Car moeten zeer veel banen weg

Unie BLHP wil met acties directie steunen

3 minuten leestijd

HELMOND (ANP) — Bij Volvo Car verdwijnen op ter- remie is kostenbesparing noodzakemijn circa 2800 banen. Dat blijkt uit een reorganisatieplan i'jk. Dat is het verhaal'.

j i \7 t • j. LIJ 1 ^ w^ V .'^ De maatregelen zijn tot stand gedat Volvo gisteren bekendmaakte. Een woordvoerder van komen mede op basis van de onderVol vo Car wil alleen bevestigen dat het komende jaar voor zoeksresuitaten van het organisatie380 werknemers ander werk gezocht zal worden buiten het ""schroS'van^h^t^ roteTamaitr" bedrijf. De leden van de Unie BLHP willen bij het hoofd- beidspUiatsrnTe verdwUnen^"De ?e

kantoor van Volvo Car in Helmond op korte termijn actie den van de unie

wiiien bij het

gaan voeren.
[ **'~ Een woordvoerder van Volvo Car "stelde dat het bedrijf door het niet opvullen van het natuurlijk verloop, het niet meer gebruikmaken van uitzendkrachten en het vervroegd pensioneren van oudere werknemers het personeelsbestand de komende maanden nog verder wordt gereduceerd. Met hoeveel mensen wilde hij echter niet aangeven. Op korte termijn vervallen er al 1200 arbeidsplaatsen. Momenteel werken in het hoofdkantoor in Helmond nog 1200 mensen en in het produktiebedrijf in Born 5600.

Winst

Volvo Car wil de kosten structureel met 10 tot 15 procent verlagen. „Eind 1993 moet dat een besparing opleveren van ruim 300 miljoen gulden", aldus de zegsman van het bedrijf. De onderneming wil de kosten zo ver terugbrengen dat het bedrijf al winst gaat maken als er meer dan 100.000 auto's worden geproduceerd.

Vorig jaar leed Volvo Car een verlies van 76 miljoen gulden. Er werden toen 121.000 auto's gemaakt. Volvo Car wil zich gaan concentreren op de kernactiviteiten. Dat betekent dat bepaalde bedrijfsonderdelen, zoals het zelf maken van stoelen, op termijn zullen worden verkocht of verzelfstandigd. Dat heeft tot gevolg dat enkele honderden werknemers van Volvo Car een andere werkgever krijgen.

Op dit moment zijn de aandelen van Volvo Car bv nog in handen van de Nederlandse staat (70 procent) en Volvo Zweden (30 procent). Onlangs werd een zogenaamde "letter of intent" getekend met het Japanse concern Mitsubishi. Het is de bedoeling dat ieder van de betrokkenen een derde van het aandelenpakket krijgt. Naar verluidt zou het Japanse concern daaraan de voorwaarde hebben verbonden dat Volvo Car efficiënter gaat produceren.

Volgens de zegsman van Volvo Car staan de nu aangekondigde maatregelen los van de samenwerking met Mitsubishi. „Om het hoofd te kunnen bieden aan de toenemende concurBLHP hoofdkantoor van Volvo Car in Heimond op korte termijn actie gaan voeren. Niet om zich te verzetten tegen de voorgenomen reorganisatie waardoor zeker 1200 banen verdwijnen, maar ter ondersteuning van de raad van bestuur. Bestuurder G. van Os van de Unie BLHP heeft dit vanmorgen meegedeeld.

Aasgier

De Unie BLHP is bang dat Volvo Zweden op termijn de verantwoordelijkheid voor de commerciële afdeling naar zich toe wil trekken. Volgens de Unie is dat niet goed voor Volvo Car omdat de nadruk dan te veel zal komen te liggen op de verkoop van Zweedse produkten.

„Zweden hangt als een aasgier boven Volvo Car. De raad van bestuur wil garanties dat de commerciële afdeling in Nederland blijft. Onze leden willen actie voeren oip de raad van bestuur op dat punt een steun in de rug te geven", aldus Van Os. Welke vorm de acties gaan krijgen staat op dit moment nog niet vast. Van Os wil nagaan of ook de andere vakorganisaties bereid zijn eraan mee te doen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Bij Volvo Car moeten zeer veel banen weg

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 juni 1991

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken