Bekijk het origineel

IJsselschilder Voerman

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

IJsselschilder Voerman

4 minuten leestijd

Wat een wereld van verschil tussen twee schilders, die beiden wortelen in de 19e eeuw, maar van wie de een (Jan Voerman 1857 tot 1941) vooral naam zou maken als schilder van de I Jssel en omstreken, terwijl de ander (Jan Sluijters, 1881 tot 1957) wellicht minder bekend werd om zijn boerderijen, portretten en landschappen als wel om zijn, soms ombarmhartige, uitbeelden van vrouwen in allerlei houdingen. Van beide Jannen is op dit moment nog een expositie te zien die een aardig beeld geeft van hun werk: lan Voerman hangt in het Singer Museum te Laren (N-H) tot 28 juli en Jan Sluijters in het Noordbrabants Museum in Den Bosch tot 25 augustus. Bij beide zijn door uitg. Waanders catalogi uitgebracht. Veel kenners van de landschapsschilderkunst halen wellicht hun neus op voor die 'provinciaalse' Jan Voerman, de Kamper boerenzoon die schilder A'erd. Maar Voerman studeerde wel aan de Amsterdamse en de Antwerpse Academies en was in de sring der Tachtigers in de hoofdstad geen onbekenje. Een hedendaags verzamelaar en bewonderaar s acteur Henk van Ulsen, eveneens afkomstig uit IJsjelstad Kampen. Hij opende ook déze expositie in Laren. Voerman heeft een eigen museumpje gekre;en. in zijn huis in Hattem. Dat ziet nog geen kans jm hem als groot kunstenaar te 'verkopen'. Het is ;en aardig Streekmuseum Voermanhuis. / W. Voerman, W. B. Tholen, J. C. Nachenius, A. J. Zwart. Jac. W. Maris (anno 1932) en de befaamde schilder-glazenier Rik N. Roland Holst. In zijn geboortestad was in de voormalige Synagoge aan de IJssel ook een expositie van Voerman te zien en dat was ook het geval in het gebouw van Energiebedrijf IJsselmij aan de Zeven Alleetjes in Zwolle. Men kan dus niet zeggen dat de schilder en aquarellist van "Koeien in het water" en zoveel andere rivierlandschappen vergeten is. En anders is er nog het boek van Anna Wagner, oud-medewerkster van het Haags Gemeentemuseum, over leven en werk van deze schilder, die men niet geheel recht doet als hij alleen maar wordt gezien als portrettist van het IJsselland, paarden, rundvee en weiden. rellen bereikte hij een grote mate van transparantie. Hij trok ook vaak naar buiten, naar zijn Kamper omgeving en na zijn huwelijk vestigde hij zich voorgoed in Hattem. Hier begon zijn 'theoretische periode', onder invloed van zijn vriend de schilder Jan Verkade en de Franse groep de Nabis (profeten), die geestelijke werkelijkheid zochten uit te beelden via strakke vormen. De werken van Voerman uit die tijd hebben zulke zuivere kleuren en strakke lijnen, dat het wel uitgeknipte vormen lijken.

Tegen 1897 komt de atmosferische aard in zijn werk terug en hij gaat dan bijna uitsluitend met olieverf werken, hoewel ook transparant. Later geeft hij de luchten en wolken boven de rivieren sterkere kleuren blauw, rood, geel en groen. Van die hem inspirerende wisselende wolkenluchten zei hij: „Die wolken zijn in werkelijkheid niet zo, zo ben ik van binnen". In zijn Gezichten op Hattem domineren flessegroen, donkerblauw en oranje. Vanaf 1935 werd zijn gezichtsvermogen zo slecht, dat hij met schilderen moest ophouden. Op de expositie in Laren zijn ruim honderd olieverven, aquarellen en tekeningen te zien, uit openbare en particuliere collecties. kenmerkt. Als modernist en later expressionist schildert hij graag 'en plein air', al onderging zijn schildertrant vanaf 1911 een flinke verandering. Wie zijn verbeelding ziet van een klassiek thema als "De hemelse en de aardse liefde", wordt het duidelijk dat hij .onomwonden kiest voor het zinnelijke, aardse leven. Men begrijpt dan ook, dat in 1907 zijn schilderij "Vrouwen die elkaar omarmen" uit het Stedelijk Museum in Amsterdam werd verwijderd wegens het toen als aanstootgevend ervaren karakter ervan. Tachtig jaar later verwief het naburige Van Goghmuseum dit werk... Ook een ander werk van Sluijters. "Bal Tabarin", werd vroeg in de 20e eeuw nog van de expositie van Levende Meesters verwijderd. Sluijters schildert soms knap. maar aan de 'boodschap' van deze kunstenaar hebben wij geen boodschap. Voor een ethische be-, laat staan ver-, oordeling is in het boek over Sluijters echter geen plaats ingeruimd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 juli 1991

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

IJsselschilder Voerman

Bekijk de hele uitgave van maandag 22 juli 1991

Reformatorisch Dagblad | 12 Pagina's

PDF Bekijken