Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Huilen in 'de Albert Heijn'

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Huilen in 'de Albert Heijn'

Tsjechen kijken hun ogen uit in eerste Ahold-supermarkt

4 minuten leestijd

JIHLAVA — Klanten die bij het zien van het assortiment moeten huilen van blijdschap — en van bittere spijt omdat ze iets dergelijks tot nog toe moesten missen... het is een droom voor elke ondernemer. Voor T. Postma, directeur van de Tsjechoslovt'aakse poot van Ahold, is die droom werkelijkheid geworden.

Postma heeft meegemaakt hoe al dagen voor de officiële opening van de Tsjechoslowaakse Albert Heijn de mensen zich verdrongen voor de ramen en hoe ze in huilen uitbarstten toen ze voor het eerst naar binnen mochten. Toch is niet iedereen in Tsjechoslowakije onverdeeld gelukkig met de activiteiten van Ahold: de overheid legt het Nederlandse concern allerlei beperkingen op en de ondernemers-associatie verzet zich tegen Aholds manier van opereren.

Het was begin juni toen Ahold zijn eerste winkel ("Mana" genaamd) in Tsjechoslowakije opende en sindsdien kan de bevolking van de stad Jihlava (130 kilometer ten zuiden van Praag) voor het eerst beschikken over sperzieboontjes, witlof, chocoladekorrels en chips. Ook hebben de Tsjechen kennis kunnen maken met het 'nummertjessysteem', maar dat was geen succes: het in de rij staan is er zo ingesleten, dat ze dat blijven doen, nummertje of geen nummertje. De Ahold-winkel, die een assortiment heeft van 2(K)0 voornamelijk uit Tsjechoslowakije zelf afkomstige artikelen, is ingericht door een team uit Nederland, maar wordt in principe gerund door Tsjechisch personeel. De Nederlandse inbreng bestaat vooral uit know-how en kapitaal.

Aanvankelijk had Ahold het liefst in één klap een hele supermarkt-keten in Tsjechoslowakije gekocht, maar toen de Tsjechoslowaakse regering in januari van dit jaar besloot alle winkels afzonderlijk op veilingen te koop aan te bieden en buitenlandse deelname aan die veilingen te verbieden, moest Ahold dat plan laten varen. De kruidenier uit Zaandam verzon een list en stichtte een Tsjechische onderneming: Euranova. „Ahold heeft daarin een meerderheidsbelang van 99,99 procent", zei F. Ahlquist, lid van de raad van bestuur, bij de opening van de winkel in Jihlava.

Deelnemen

Euranova-directeur Postma gaf later toe dat ook de 0,01 procent Tsjechische inbreng „door Ahold gecreëerd is". Dat is het punt dat de associatie van Tsjechoslowaakse ondernemers steekt. Secretaris Z. Svoboda: „We hebben geen enkel bezwaar tegen de instroom van Nederlands kapitaal in ons land, integendeel. Maar we vinden het onjuist dat ons de mogelijkheid wordt onthouden in Euranova deel te nemen. We hebben verschillende leden die miljoenen te investeren hebben en graag met Ahold c.q. Euranova in zee zouden gaan, maar het wordt hun niet toegestaan".

De Euranova-constructie verschafte Ahold overigens nog geen toegang tot de veilingen (daarvoor is de aanwezigheid van „natuurlijke Tsjechische eigenaren" vereist), maar de onderneming kon wel supermarkten gaan huren. Zo wordt de winkel in Jihlava gehuurd van de plaatselijke privatiseringscommissie. Dergelijke commissies, organen van de lokale overheden, blijven eigenaar van winkels of bedrijven, maar kunnen die verhuren of verpachten. Met die constructie kan Ahold leven, aldus Ahlquist, mits „een paar onzekerheden" worden weggenomen.

„We hoeven onze winkels niet per se in eigendom te hebben, maar voor we er veel geld insteken om ze goed te moderniseren, moeten we wel de zekerheid hebben dat we ze voor langere tijd kunnen huren. Die zekerheid ontbreekt nu. Als de eigenaar van de winkel zijn pand verkoopt, is de nieuwe eigenaar niet gebonden aan het huurcontract; hij kan ons eruit gooien. Als dat probleem niet opgelost wordt, kunnen wij onze aandeelhouders niet overtuigen van het nut van investeringen in Tsjechoslowakije",

Keten

Een maand na de opening van de eerste Mana is op dat dreigement van Ahlquist nog geen reactie gekomen. Maar Postma hoeft zijn activiteiten als directeur van Euranova voorlopig nog niet te staken. Sterker nog: zodra zich de mogelijkheid voordoet (en daar is in het kader van de aanstaande „grote privatisering" in Tsjechoslowakije inderdaad kans op), zal hij toch proberen een hele keten van levensmiddelen-winkels te huren of te kopen. „Wij geloven in de Tsjechoslowaakse markt", zegt Postma. „Er wonen hier zestien miljoen mensen, als die een zelfde economische ontwikkeling doormaken als wij in het Westen hebben gedaan, zijn dat zestien miljoen potentiële klanten".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 juli 1991

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

Huilen in 'de Albert Heijn'

Bekijk de hele uitgave van woensdag 24 juli 1991

Reformatorisch Dagblad | 18 Pagina's

PDF Bekijken