Bekijk het origineel

Winst Unilever stijgt met slechts 1 procent

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Winst Unilever stijgt met slechts 1 procent

Concern heeft last van moeilijke markt

2 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - Uni lever heeft in het tweede kwartaal van het huidige boekjaar de winst, berekend tegen gemiddelde koersen, met slechts I procent zien stijgen van ƒ982 miljoen (1990) naar ƒ 996 miljoen.

In het eerste kwartaal van 1991 steeg de winst nog met 5 procent. In het eerste halfjaar van 1991 is het nettoresultaat uitgekomen op ƒ 1761 miljoen, tegenover ƒ 1709 miljoen over dezelfde periode van vorig jaar, een groei van 3 procent. Dit heeft Unilever vanmorgen bekendgemaakt. De winst per aandeel steeg in het tweede kwartaal met 1 procent van ƒ 3,50 naar ƒ 3,55. In de eerste zes maanden klom de winst per aandeel met 3 procent van ƒ 6,09 naar ƒ 6,27. De omzet steeg in de tweede driemaandsperiode met 2 procent van ƒ18.717 miljoen naar ƒ19.167 miljoen. In de eerste helft van 1991 behaalde Unilever een omzet van ƒ 35.787 miljoen, tegenover ƒ 36.805 miljoen.

Volgens bestuursvoorzitter F. A. Maljers van Unilever heeft zijn onderneming te maken gekregen met „moeili j ke marktomstandigheden ". Ook voor de tweede helft van het lopende boekjaar denkt Maljers dat de omstandigheden moeilijk blijven. Toch durft de bestuursvoorzitter een winstverwachting uit te spreken: „Het resultaat zal ten minste gelijk zijn aan dat van vorig jaar". In 1990 noteerde het concern een nettoresultaat van ƒ 3605 miljoen.

Gemengd beeld

De resultaten in het eerste halfjaar laten een „gemengd beeld" zien, aldus Unilever. In Noord-Amerika was de bedrijfswinst van de meeste produktgroepen lager door de recessie. Vooral de toiletartikelen hadden last van de „ongunstige omstandigheden". Door „geplande investeringen" bij de wasmiddelen stond het resultaat onder druk. Unilever kampt al langer met problemen bij de Amerikaanse divisie. Wel tekent Unilever aan dat er „tekenen van verbetering" aan het eind van het tweede kwartaal zichtbaar werden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Winst Unilever stijgt met slechts 1 procent

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken