Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zeeland plaatst nieuwe spoorbrug

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Zeeland plaatst nieuwe spoorbrug

2 minuten leestijd

HANSWEERT - Enkele duizenden belangstellenden hebben gistermorgen gezien hoe de eerste spoorbrug over het Kanaal door Zuid-Beveland werd geplaatst. Vier enorme drijvende bokken lieten het 1460 ton stalen gevaarte op zijn plaats zakken. De kosten van dit deel van het Rijkswaterstaat-project bedragen 13,5 miljoen.

De spoorburg is de eerste in een serie van drie die over het Kanaal door Zuid-Beveland geplaatst worden. De beide andere zijn verkeersbruggen: de Postbrug en de Vlakebrug. Die zullen begin '93 naar hun plaats gevaren worden. De nieuwe bruggen maken deel uit van de verbetering van het kanaal.

De sluizen bij Hansweert zijn in 1987 al gereedgekomen. Daarnaast wordt de waterü'eg uitgebaggerd en verbreed. De doorvaart onder de bruggen wordt verhoogd naar 9,10 meter, zodat de beweegbare delen niet steeds open hoeven voor passerende schepen. De gisteren geplaatste spoorbrug is in september volgend jaar helemaal klaar. De brug is vervaardigd van high-energy steel, een zeer stijve staalsoort, die in de offshore-industrie wordt gebruikt. Het is de eerste keer dat dit materiaal voor een spoorbrug wordt toegepast. De kosten van het totale project, dus inclusief alle verbredingswerken, bedragen 625 miljoen gulden.

Volgens woordvoerder J. Geluk van Rijkswaterstaat lag de 126 meter lange brug om precies tien voor elf op zijn plaats. Ruim 2000 toeschouwers waren daar getuige van.

Begin

Maandagavond startte het vervoer vanaf Hollandia in Krimpen a/d IJssel. Vierentwintig uur later lagen de vaartuigen bij de sluizen van Wemeldinge. Om de bokken vanuit de Westerschelde naar de plaats van bestemming te krijgen moest het waterpeil in het kanaal met 70 centimeter worden verlaagd. Woensdag werd de Postbrug gepasseerd en gisterochtend begon de plaatsing van de spoorbrug. Vier drijvende bokken waren er voor nodig om het gevaarte in positie te krijgen.

Voordat het spektakel begon, werd het waterpeil verhoogd. Daardoor hoefden de bokken de 1460 ton zware brug minder hoog te tillen. De tijdsplanning is niet overschreden. De zogenaamde bascule-klep in het verlengde van de brug werd gistermiddag op zijn plaats gelegd; een dag eerder dan gepland.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1991

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

Zeeland plaatst nieuwe spoorbrug

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 augustus 1991

Reformatorisch Dagblad | 24 Pagina's

PDF Bekijken