Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Magere jaren voor Japanse elektronica

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Magere jaren voor Japanse elektronica

Concerns zien winst met procenten <Jalen

2 minuten leestijd

TOKIO (DPA) — Vrijwel elke week komt een van de grote elektronicaconcerns in Japan wel met een nieuw produkt op de markt, hetzij met een nog krachtiger computerchip of met een nog lichtere videocamera. De eleklronica-sector, de tweede pijler waarop Japans export rust, vertoont echter tekenen van achteruitgang. De auto-industrie, veruit de belangrijkste exportbranche van Japan, heeft al te maken met een vermindering van de autoverkoop en problemen op de Japanse kapitaalmarkt.

Over de hele wereld wordt de omzet in de elektronica kleiner. De winsten dalen en investeringsplannen worden teruggeschroefd. De Japanse producenten zitten weliswaar nog lang niet in de gevarenzone, maar na vier gouden jaren moeten ze het toch kalmer aan gaan doen.

De sector consumentenelektronica is daarbij net zo in het geding als de computermarkt. Japan exporteerde in juli 17 procent minder kleuren-tv's en 23 procent minder videorecorders dan een jaar ervoor. De matige economische prestaties van de Verenigde Staten zorgden voor een forse achteruitgang van de uitvoer van computers en computeronderdelen naar dat land. In het binnenland verminderde de verkoop eveneens, als gevolg van hoge rente en prijsstijgingen. tachi gaat zelfs 20 procent minder investeren dan aanvankelijk was aangekondigd.

Voor Toshiba voorzien deskundigen een winstdaling van 17 procent in het huidige boekjaar. Voor concerns als Hitachi, NEC en Fujitsu liggen de ramingen van de winstdaling tussen de 7 en de 11 procent.

Sony en Matsushita hebben vooral te lijden onder de achteruitgang van de verkoop van video- en audio-apparatuur. Matsushita, die produceert onder de merknamen National, Panasonic, Qasar en Technics, houdt voor het lopende boekjaar rekening met een winstdaling van 10 procent. Niettemin voorzien de plannen voor dit jaar in een toeneming van de investeringen met 19 procent tot 570 miljard yen (ƒ 7,38 miljard). Sony heeft lange tijd welgevaren bij de grote verkoop van zijn 8mm-videocamera's, maar ziet zich nu geconfronteerd met een omzetvermindering. Het concern gaat er van uit dat het lopende boekjaar uitloopt op een winstdaling van 20 procent.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

Magere jaren voor Japanse elektronica

Bekijk de hele uitgave van woensdag 2 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 20 Pagina's

PDF Bekijken