Bekijk het origineel

KLM fuseert wellicht met British Airways

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

KLM fuseert wellicht met British Airways

„Onderhandelingen zijn publiek geheim"

3 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - Tussen de KLM en British Airways (BA) zijn besprekingen in een vergaand stadium gaande over samenwerking en mogelijke fusie. Dat wordt bevestigd door bronnen binnen de twee bedrijven. Woordvoerders van KLM en British Arways willen nog geen officiële mededelingen doen over de zaak. „Wij gaan nooit in op geruchten en geven pas commentaar als iets concreets valt te melden", aldus een KLM-woordvoerder gisteren.

In de luchtvaartwereld circuleerden de laatste dagen geruchten over toenadering tussen KLM en BA, die met name worden gevoed door Amerikaanse perspublikaties die stellen dat British Airways aansluiting zoekt bij Northwest Airlines, waarin de KLM een belang heeft van 20 procent.

Gisteren is de ondernemingsraad van de KLM op de hoogte gebracht van de vergaande gesprekken met British Airways, maar volgens een KLM-medewerker is de op handen zijnde samenwerking tussen KLM en British Airways „al enige tijd een publiek geheim binnen het bedrijf'.

Laag pitje

De geluiden over Nederlands-Britse samenwerking zijn voor de KLM'ers ook niet als een verrassing gekomen, aldus de zegslieden. KLM en BA zaten al eerder samen met elk 20 procent in Sabena World Airways, de houdstermaatschappij van de Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena. De luchtvaartmaatschappijen zouden van Sabena's thuishaven Brussel samen het knooppunt in hun Europese netwerk maken.

De KLM heeft zich echter uit die samenwerking teruggetrokken voordat de deelneming definitief zou worden, omdat de KLM op dat moment haar activiteiten ingrijpend aan het reorganiseren was. British Airways heeft zijn aandeel niet teruggetrokken, maar de gesprekken tussen BA en Sabena hebben sindsdien echter wel op een heel laag pitje gestaan.

Nu is echter sprake van rechtstreekse samenwerking tussen British Airways en de KLM. Het zijn de enige nationale luchtvaartmaatschappijen in Europa die niet door de staat worden gedomineerd. British Airwys is commercieel een zeer succesvol bedrijf geworden sinds het begin jaren tachtig is geprivatiseerd. Voor British Airways is samenwerking met de KLM een manier om vaste voet aan de grond te krijgen op het Europese vasteland. BA zoekt naar zulke manieren sinds zij na de Duitse eenwording exclusieve landingsrechten op Berlijn aan Lufthansa is kwijtgeraakt.

Voor de KLM is samenwerking met British Airways een manier om haar positie in Europa, die relatief zwak is, te verbeteren. Het marktaandeel op de Europese routes van KLM moet van 2,6 procent nu naar 10 procent. British Airways heeft een Europees marktaandeel van 13,2 procent.

Lufthansa (12,8 procent Europees marktaandeel) en de Air Francegroep (17,5 procent Europees marktaandeel) zijn voor Europese samenwerking geen optie omdat die ervan uitgaan dat zij binnen Europa op eigen gelegenheid een dominante positie kunnen veroveren, aldus de zegslieden.

Toegang

Samenwerking of fusie met British Airways zou de KLM ook toegang geven tot een aantal diensten die BA veel goedkoper verricht dan de KLM. BA heeft een belang in de vliegtuigafhandelaar Ogden Allied, die ook op Schiphol vliegtuigen gaat afhandelen. Ook technisch vliegtuigonderhoud zou bij BA veel efficiënter en goedkoper worden verricht.

Voor British Airways ten slotte is de KLM met name een aantrekkelijke partner omdat de KLM er als enige Europese maatschappij in is geslaagd een deelneming te verwerven in een van de Amerikaanse megacarriers (zeer grote luchtvaartmaatschappijen), namelijk Northwest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

KLM fuseert wellicht met British Airways

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 26 Pagina's

PDF Bekijken