Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLM beaamt gesprek met British Airways

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

KLM beaamt gesprek met British Airways

Maatschappij doet geen nadere mededelingen

3 minuten leestijd

AMSTERDAM (ANP) - De KLM geeft officieel toe met British Airways in gesprek te zijn over mogelijice vormen van samenwericing. Dat maalit tiet bedrijf beleend in liet eigen periodiek Wolkenridder. De directie zal echter pas met nadere mededelingen naar buiten komen „als daar aanleiding voor is".

Gisteren heeft de directie ook de vakorganisaties officieel in kennis gesteld van de gesprekken met British Airways. Volgens een vakbondswoordvoerder zijn daarbij echter geen nadere inhoudelijke mededelingen gedaan. Dat de KLM in gesprek is, lekte vorige week uit. In luchtvaartkringen wordt algemeen aangenomen dat de KLM en British Airways in eikaars armen zijn gedreven door de snel veranderende verhoudingen in de luchtvaartwereld. Het gaat daarbij om wat wel „de luchtslag van de twintigste eeuw" wordt genoemd.

Strijd

Er zullen naar verwachting in de hele wereld ongeveer tien grote internationale luchtvaartmaatschappijen overblijven. Drie Amerikaanse maatschappjen hebben zich al min of meer gepositioneerd als zulke „megacarriers"; United, American Airlines en Delta Airlines.

Northwest, waarvan de KLM voor 20 procent eigenaar is en straks mogelijk voor iets minder dan de helft, zou de vierde Amerikaanse megacarrier kunnen worden. Dat in de VS al zulke mammoetmaatschappijen bestaan, is het gevolg van het opheffen van alle overheidsbemoeienis sinds 1978.

Naar verwachting zal zich na 1992, met de komst van een interne geliberaliserde markt in Europa, een soortgelijk proces gaan voltrekken. Lufthansa en Air France maken zich volgens een „nationalistisch" scenario voor die strijd op door binnenlands zo veel mogelijk bedrijven op te kopen. Kleinere maatschappijen als Alitalia en Iberia zijn sterk verliesgevende, door de staat gesubsidieerde bedrijven, dus geen serieuze opties voor vérgaande samenwerking. Austrian, Scandinavian en Swissair lijken als middelgrote luchtvaartmaatschappijen een conglomeraat te willen gaan vormen.

De toenadering tussen British Airways en KLM lijkt dus een gevolg van de zich wijzigende omstandigheden. Bovendien stemmen de bedrijven qua ondernemingscultuur overeen, omdat het beide geen staatsmaar private ondernemingen zijn, die sterk georiënteerd zijn op de transatlantische routes. Nu de concurrentie van United, American en Delta op de transatlantische routes zienderogen sterker wordt, is het voor zowel de KLM als British Airways zaak hun positie te verstevigen.

In het vuur

De KLM heeft wat dat betreft een ijzer in het vuur via haar belang in Northwest. British Arways heeft dat niet en zou zich in Northwest willen inkopen. Maar daarbij laat de KLM zich niet zomaar passeren. De KLMpresident-directeur zit eveneens in de directie van Northwest. De KLM zou samenwerking met British Airways binnen Europa kunnen aanwenden om haar marktaandeel te vergroten van 2,6 procent nu naar zo'n 10 procent. De KLM heeft daarvoor evenwel ook andere scenario's uitgezet, in de vorm van deelnemingen in het Britse Air-UK en het Franse Air Littoral.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

KLM beaamt gesprek met British Airways

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 oktober 1991

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken