Bekijk het origineel

Afgeluisterd

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

Afgeluisterd

4 minuten leestijd

Feike Asma

Tussen de vloedgolf van nieuwe produkties verschijnen regelmatig historische opnamen. Er is weer een cd verschenen van Feike Asma. Hij speelt werken van César Franck (1822-1890) op het orgel van de Grote kerk te Maassluis. Festivo heeft in samenwerking met de Evangelische Omroep een mooi produkt weten te realiseren. Naast het feit dat de naam Asma voor zeer velen uitnodigend werkt, zal ook de programmasamenstelling aantrekkelijk zijn. De kracht zit vooral in de afwiseling van de moeilijkheidsgraad, hetgeen via de organist in de luisteraar zijn doorwerking vindt.

Niemand hoeft problemen te hebben met het Grand Choeur en Ut majeur. Stoere lyriek en waar Asma het nodig acht, daar octaveert hij. Minder consequent zijn de gepuncteerde ritmen, maar het Cantabile had hij in zijn hart gesloten. Dit laatste wordt nog eens overtuigend bewezen in de Prélude, Fugue et Variation Opus 18. Asma's muzikaliteit spoort ons aan tot luisteren.

Bij de Prière Opus 20 concludeer ik dat Asma veel van dit werk moet hebben gehouden. Wellicht dat hij zich een beetje verliest in dromerigheid, maar dit wordt ruimschoots goedgemaakt door de warme gloed die ervan afstraalt. De vertolking van de Fantaisie en Ut majeur Version A is emotioneel: innemend, dwingend, expressief en uiteindelijk berustend. Het blijft je achtervolgen. Technische aanpassingen worden verricht in de Offertoire pour la Messe de Minuit. De tremulant werkt hier wel wat zoetig. Rustig en statig wordt het programma met Chroral III en la mineur afgesloten.

Het is duidelijk dat Asma's visie op muziek van Franck niet altijd klinisch schoon is. Wel wordt zijn spel met een menselijke echtheid overgoten. Gelukkig maar! Een nietszeggend inlegvelletje geeft alleen magere informatie over het Garrels-orgel. Liefhebbers zijn ervan verwittigd.

N.a.v. "Feike Asma plays/joue/speelt César Franck"; Grote kerk Maassluis; Festivo; FECD119;ADD.

Gerrit Chr. de Gier

Portugal

Ongeveer 200 kilometer ten noorden van Lissabon ligt het Portugese plaatsje Coimbra met de beroemde universiteit, die onlangs haar 700-jarig bestaan herdacht. Ter gelegenheid van dit jubileum maakte de Nederlandse organiste Dorthy de Rooy een cd, waarop niet alleen het orgel in de kapel van de universiteit te horen is, maar ook orrels te Braga, Oporto, Obidos, Mafra, Evora en Faro. De muziek die op deze orgels tot klinken wordt gebracht, is uiteraard voor een groot deel van Portugese componisten uit de zestiende, zeventiende en achttiende eeuw, zoals Carlos Seixas, Francisco Correa de Arauxo en Manuel Rodrigues Coelho. Verder is er nog muziek te beluisteren uit de Frans-Nederlandse traditie met werken van Chaumont, Scronx en uit de manuscripten van Suzanne van Soldt en Anna Maria van Eyl. Van Frescobaldi, Rossi, Salvatore en Storace horen we muziek uit de Italiaanse school.

Van de muzikale vormen die te beluisteren zijn, is de sonate in de meerderheid, gevolgd door de toccata en de tento. Deze laatste is een aan de ricercare en fantasia verwante compositie uit de Iberische instrumentale muziek. Zeer karakteristiek is de batalha, strijdmuziek voor de al even karakteristieke Spaans-Portugese horizontale tongwerken. Dat er op deze schijf maar één batalha voorkomt, is wat mager, helemaal wanneer deze dan uitgevoerd wordt op ontstemde en nietegaal klinkende tongwerken van het orgel in de kathedraal te Braga. En dit zijn dan ook meteen de enige tongwerken, die u op dit plaatje zult horen. Op deze manier is geen recht gedaan aan de klankrijkdom van deze zo specifieke tongwerken en de speciaal daarvoor gecomponeerde muziek.

Dorthy de Rooy blijkt duidelijk vertrouwd te zijn met de Portugese orgelmuziek en met de orgels aldaar, want het is beslist geen sinecure om deze instrumenten op dit niveau te bespelen. De opname is van goede kwaliteit. In het tekstboekje wordt in het Duits en Engels tamelijk uitvoerig ingegaan op de componisten. De informatie over de bespeelde instrumenten is beduidend minder volledig. Wel worden van de desbetreflfende orgels de disposities vermeld, echter niet de gebruikte registraties, wat door middel van afkortingen of nummering zeker tot de mogelijkheden had behoord. Deze wellicht wat specialistisch getinte cd zonder bekende fuga's of geliefde koralen is voor de liefhebber een aanwinst.

N.a.v. "Historical Organs in Portugal"; Dorthy de Rooy, orgel; Fidelio (Sound Products) 8842ca.

J. Boogaard

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1992

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

Afgeluisterd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 maart 1992

Reformatorisch Dagblad | 30 Pagina's

PDF Bekijken