Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

WOV kan binnen 30 jaar tolvrij zijn

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

WOV kan binnen 30 jaar tolvrij zijn

Rapport: Grote stimulans economie Zeeland

2 minuten leestijd

MIDDELBURG - Een Westerschelde Oeververbinding (WOV) kan binnen 30 jaar tolvrij zijn. Bovendien maakt de komst van deze vaste oeverbinding een eind aan een jaarlijkse schadepost van 53 miljoen gulden door filevorming en verlies van reistijd. Een rapport met deze visie is gisteren in Middelburg gepresenteerd door de Maatschappij voor Nijverheid en Handel (MNH), departement Zeeland.

Het rapport verschijnt op het moment dat de weerstand tegen een vaste oeververbinding in Zeeland toeneemt. Onlangs constateerde de Raad voor de Waterstaat dat het belang van de oeververbinding onvoldoende was onderbouwd. Het gisteren aan Provinciale Staten aangeboden rapport is daar een reactie op. De conclusies van het onderzoek onderbouwen de sociaaleconomische noodzaak van een WOV. Volgens de MNH kan de investering in de WOV van 900 miljoen gulden in 30 jaar worden afgeschreven.

„Op dat moment kan de verbinding tolvrij zijn. Doordat er sprake is van vervangende investeringen komt de WOV bovendien niet ten laste van de rijksschatkist". De regionaal-economische voordelen zijn volgens het rapport groot. In Midden-Zeeland wordt onder meer de dienstensector versterkt. „De arbeidsmarkt wordt flexibeler en de bevolkingsgroei krijgt een nieuwe impuls".

Filevorming en reistijdverlies bij de veerponten zorgen voor een schadepost van 53 miljoen gulden per jaar, aldus het onderzoek. Omgerekend behoren de files daar tot de top-vijf van Nederland. De MNH wijst bovendien op de arbeidsintensieve aspecten van de veren en de kosten van het brandstofgebruik. Dat zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Concurrentie

Net zoals bij de Zeelandbrug zal de WOV volgens het rapport een positieve werkingskracht op de gehele Zeeuwse economie hebben. „Deze investering is een investering die altijd andere zal uitlokken en vele jaren zal doorwerken. De concurrentiepositie van Zeeland zal ten goede komen aan de Nederlandse economie". Zo zal door de aanleg van de oeververbinding ook de logistieke betekenis van de Zeeuwse zeehavens worden versterkt, stellen de onderzoekers. Terneuzen kan zich bij een vaste verbinding over de Westerschelde ontwikkelen tot een transportcentrum aan de grens van Nederland. Het internationale wegtransport zal daardoor toenemen, voorzien de samenstellers.

Het rapport is samengesteld door prof. dr. J. G. Lambooy, hoogleraar in de regionale economie en economische geografie aan de Universiteit van Amsterdam, tevens oud-voorzitter van de SER-commissie voor vervoersvraagstukken. Lambooy werkte samen met drs. M. C. Verburg, voormalig directeur van het Economisch Technologisch Instituut voor Zeeland.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Saturday 21 March 1992

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

WOV kan binnen 30 jaar tolvrij zijn

Bekijk de hele uitgave van Saturday 21 March 1992

Reformatorisch Dagblad | 28 Pagina's

PDF Bekijken