Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

"American Airlines wil verbintenis met KLM''

Directie spreekt bericht Sunday Times tegen

2 minuten leestijd

LONDEN (AP) - Na British Airways voert nu ook American Airlines besprekingen over de aankoop van een minderheidsaandeel in de KLM om tot vergaande samenwerking te geraken. De luchtvaartmaatschappij is bereid daar een hoge prijs voor te betalen, zo berichtte de Sunday Times, zich baserend op niet met naam genoemde bronnen in de luchtvaartindustrie.

Volgens de Britse krant hoopt American Airlines hiermee de concurrentie van de rivalen Delta Airlines en United Airlines te bezweren. Volgens de bronnen ziet American Airlines de luchthaven Schiphol als een perfect punt van waaruit de activiteiten in Europa kunnen worden vergroot. American Airlines betaalde onlangs 500 miljoen dollar voor de Britse luchtvaartroutes van Trans World Airlines.

Het was ook de Sunday Times die onlangs meldde dat British Airways met de KLM praat over het aangaan van een verbintenis, die tot de op drie na grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld en de grootste in Europa zou leiden. Door met de KLM een verbintenis aan te gaan, verwerft British Airways een groot minderheidsbelang in Northwest Airlines en krijgt de luchtvaartmaatschappij toegang tot de binnenlandse Amerikaanse markt.

Concurrentie

Robert L. Crandall, voorzitter van American Airlines' moedermaatschappij AMR Corp., „is zich terdege bewust van de concurrentie" van Delta Airlines, schreef de Sunday Times. Nadat Delta Airlines van TWA de intercontinentale vluchten naar Europa opkocht, werd de maatschappij na Lufthansa de belangrijkste gebruiker van de luchthaven van Frankfort.

United Airlines, een andere belangrijke concurrent op de Amerikaanse binnenlandse markt, breidde in Europa uit door Pan Ams uitgebreide Europese netwerk op te kopen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 mei 1992

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 11 mei 1992

Reformatorisch Dagblad | 14 Pagina's

PDF Bekijken