Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ahold wil alleen succesvolle ketens

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Ahold wil alleen succesvolle ketens

Supermarkten in Tsjechoslowakije komen slechts moeizaam op gang

4 minuten leestijd

AMSTERDAM - Succesvolle winkelketens, dat is wat Ahold voor ogen staat. Een nieuwe formule wordt desnoods eerst in één vestiging uitgeprobeerd, maar daarna moet het in het groot. Als een keten, na een aanloopperiode, niet wil lukken, zit er maar één ding op: stoppen. Dat lot staat The Fresh Company dus te wachten.

"Vers" en "kant-en-klaar", dat zijn de noemers waaronder het assortiment in de winkels van The Fresh Company valt te brengen. De vestigingen -in totaal vier- zijn allemaal hartje stad gevestigd, ze richten zich vooral op de mensen die daar werken en weinig tijd kunnen of willen besteden aan boodschappen doen en eten koken. Ahold had gedacht dat er voor deze formule wel een markt zou bestaan. Dat valt echter, na jaren proberen, tegen. De winkels leveren onvoldoende op.

Alleen de vestiging die het eerst geopend werd. Koningsplein (in het centrum van Amsterdam), blijft. Dat past eigenlijk niet bij het Ahold-credo: ketens. H. Gobes, directeur communicatie bij Ahold, gaf daar gisteren voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering een ludieke verklaring voor. „We vinden het zo'n leuk pand, het zou jammer zijn om dat af te stoten". Alhoewel de naam van het pand blijft, zal het assortiment echter wel degelijk anders worden. Vers blijft belangrijk, maar bevoorrading geschiedt in de toekomst weer 'gewoon' via de AH-kanalen.

Hobbel

Met het opzetten van een supermarktketen in Tsjechoslowakije wil het nog steeds niet echt vlotten, al verwacht Gobes dat er voor het eind van dit jaar heel wat betere resultaten te melden zullen zijn. Na ruim twee jaar proberen heeft Ahold inmiddels de beschikking over zestien winkels in dit land. Die zijn allemaal gehuurd of geleased van privatiseringscommissies, die zorg dragen voor de overdracht van de voormalige staatsbedrijven, of van de gemeentelijke overheden. Vijf winkels werken er nu onder de naam Mana. Eind 1992 moeten dat er „enige tientallen" zijn.

De grootste hobbel waar Ahold in Tsjechoslowakije telkens weer op stuit, is dat de ambtelijke molens zo traag werken. Er gaat heel veel tijd zitten in het indienen en afwerken van verzoeken. „We hebben inmiddels wel een aantal distributiecentra in eigendom, via privatiseringscommissies. Distributie is essentieel als zo'n land aansluiting wil zoeken bij West-Europa". Ahold is wat dat betreft ook blij dat allerlei producenten actief zijn op de Tsjechische markt. Procter and Gamble, Unilever, Nestle en allerlei frisdrankfabrikanten hebben inmiddels in het land bedrijven overgenomen. Ze blijven wel dezelfde soort produkten maken, maar weten nu veel beter hoe ze op de wensen van westerse winkeliers in kunnen spelen.

Volgens Gobes zijn de vijf Mana-winkels die nu geopend zijn wat assortiment en aanWik betreft vergelijkbaar met een doorsnee Nederlandse supermarkt. Tsjechen zijn volgens hem erg enthousiast over deze winkels. „We zitten niet in Praag, alleen in plattelandsteden. Winkelcentra waar Mana zit, trekken heel veel mensen aan. Voorheen stonden er misschien 80 produkten in zo'n winkel, nu 4000. En voor prijzen die Tsjechen kunnen betalen. Het zijn uitsluitend produkten die in Tsjechoslowakije gemaakt zijn. Vooral snoep, groente, vlees en worst, heel veel worst".

Tops Markets

De omzet van Ahold is de eerste zestien weken van dit jaar met 22 procent gestegen, vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Drs. P. J. Everaert, president van Koninklijke Ahold, deelde dit gisteren tijdens de aandeelhoudersvergadering mee. De omzet bedroeg in dit eerste kwartaal ƒ 6,7 miljard. In Nederland werd ƒ 3,3 miljard omgezet, 8,3 procent meer dan vorig jaar.

In de Verenigde Staten, waar Ahold inmiddels vier supermark&etens heeft, werd een omzet van 1,9 miljard dollar behaald, 34 procent meer dan in de vergelijkbare periode vorig jaar. Als de invloed van de keten Tops Markets (sinds vorig jaar in de boeken van Ahold opgenomen) wordt uitgesloten, blijft een omzetgroei in de VS van 5,1 procent over. In totaal zou de omzet dan met 8,8 procent zijn gestegen.

Winstcijfers over het eerste kwartaal werden gisteren niet bekendgemaakt. Wel werd meegedeeld dat het resultaat over het eerste kwartaal 1992 naar verwachting hoger is. Voor het jaar als geheel worden ook hogere winstcijfers verwacht. Ahold denkt dat de recessie in de Verenigde Staten nu werkelijk over haar hoogtepunt heen is. Vorig jaar realiseerde Ahold een winstgroei van 13,4 procent.

Zegels

De aandeelhouders werd gisteren eveneens meegedeeld dat het op 18 februari gestarte AH-vasteklantenfonds inmiddels 15.000 beleggers telt. Dat is meer dan men aanvankelijk op deze termijn had verwacht.

Mensen die in de AH-winkels zegeltjes kopen kunnen bij inlevering van drie volle spaarboekjes deelnemingen in dit fonds ontvangen, en worden zo belegger. Everaert deelde mee dat de zegelverkopen sinds de opening van het fonds met 10 procent zijn gestegen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 mei 1992

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

Ahold wil alleen succesvolle ketens

Bekijk de hele uitgave van woensdag 13 mei 1992

Reformatorisch Dagblad | 22 Pagina's

PDF Bekijken